Svar: 6 1/2 måned og meget småt spisende

18. oktober 2013

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sandra

Tak for dit brev og velkommen til :)

Som jeg læser dit brev, så får din dreng to måltider skemad dagligt og han spiser lidt skemad (jeg kan ikke tyde hvor meget), men han drikker ikke særlig meget flaske i dagtimerne - i stedet indtager han sit behov for mælk/væske aften og nat - og det er naturligvis en god idé, at du forsøger at få ændret dette, så han begynder at spise lidt mere i dagtimerne.

Da han nu er 6 måneder, så må han få stort set alt og jeg vil derfor anbefale at du begynder at give ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde med, sutte på, opbløde med spyt, gumle på osv. Og imens han så sidder med noget i hånden, så laver du lidt skemad klar.

Det at sidde med noget i hånden stimulerer ham mundmotorisk og samtidig bliver han opmærksom på at det nu er spisetid. Det sætter gang i nogle enzymer i maven og i spyttet og når han samtidig kan dufte at du er igang med skemaden, så appellerer det til hans sultfornemmelse og dermed hans lyst til at spise.

Du kan lave grød eller mos selv, du må også gerne købe færdige produkter - det betyder mindre lige nu hvad han får, det vigtigste er at han kommer igang.

Det vil være rigtig godt at du følger en fast plan for dagen og tilbyder ham mad til samme tidspunkter og på samme måde, samme rutiner hver gang. Det giver genkendelighed og tryghed og det gør at han begynder at fornemme at det nu er spisetid og at han igen dermed spiser. Det er her også en god idé at forsøge at skabe en rytme, hvor han får skemad, når han har sovet og tilbydes flaske før han skal sove igen.

Du skal ikke fokusere på mængden, men mere på rutinerne og det er bedre at han tilbydes lidt, får et par skefulde og gumler på lidt mad selv, end at han springer måltidet helt over. Og måske spiser han for store mængde skemad, når du giver ham grød kl 12.30 og grøntsagsmos kl 17.30? I hvert fald er det en god idé at holde mængden af skemad nede, det er bedre at han spiser 1/2 dl skemad 3 gange dagligt end 1.5 dl skemad en gang dagligt - netop for at give plads i maven til mælken.

Mad i hånden kan være bløde frugtbåde som en appelsinbåd. Den kan han sutte saften ud af uden at den knækker. Giv ham IKKE æblebåde eller lignende hård frugt, som kan knække og komme galt i halsen.

Du kan også lave ristede rugbrødsbjælker til ham og du kan give ham agurk. Skær en skive agurk på 1.5 cm, fjern kernerne i midten så det bliver til en ring og sæt ringen på hans tommelfinger - på den måde kan han lettere holde på den.

Du skal hjælpe ham med at holde fokus omkring måltidet. Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når ...

Annonce

... han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, storesøster der kommer ind i køkkenet eller lignende, så bekræft at det ser du også "hov der kommer storesøster, hej med dig", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 04.30: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Tilbydes frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Tilbydes en flaske og puttes til formidagslur ca kl 8.30-9 - hvis han ikke vil denne flaske, så er det okay. De fleste børn vil springe den over i 7 måneders alderen og det er okay, hvis han gør det nu.

Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grød (anden slags end om morgenen) eller grøntsagsmos (evt. fra glas eller frost), vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur kl 12.30-13

Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og lidt frugtmos - han kan spise lidt eftermiddagsmad sammen med storesøster, når I er hjemme om eftermiddagen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tilbydes en flaske og powernapper evt.

Aften 17.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos - gerne med udgangspunkt i hvad I spiser, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid

Nogle børn vægrer sig ikke mod flasken, men mod at være i favn, når de får flaske og du kan derfor overveje om du i løbet af dagen skal prøve at lægge ham fra dig, når du giver ham flaske. Han kan få flasken imens han ligger i sin barnevogn eller imens han ligger ved siden af dig i sofaen. Han kan også få flaske imens han sidder op af dine ben foran dig eller du kan lægge dig med ham og prøve at give ham flaske i dobbeltsengen i håb om at han så også kan sove en længere og bedre middagslur.

Nogle børn bliver også trætte af smagen af modermælkserstatning og har brug for at man tilbyder et nyt produkt. Du kan derfor prøve at skifte til et andet mærke, for at se om han bedre kan lide dette. Du kan også prøve at give ham vælling, som han måske godt kan lide.

Du skal naturligvis holde øje med hans bleer og sikre dig at han stadig tisser og at hans urin er klar. Det er vigtigt at han ikke viser tegn på at mangle væske.

Nogle børn vil allerede i 6 måneders alderen trives med fire flasker i døgnet og det kan godt være at din dreng har dette behov. Det betyder at det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at tage en flaske før middagsluren og de øvrige tre flasker kan så ligge aften, sen aften og tidlig morgen, som de allerede gør. Hvis han ikke føler sig presset til flaske formiddag og eftermiddag, vil han måske acceptere den inden middagsluren...

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.