Svar: Smoothies til små børn
16. december 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Tina
Din datter må gerne med den alder hun har få en smoothie. Faktisk kan det anbefales at du en gang imellem ikke kun laver den med frugt og bær, men også blander grøntsager i, for at hun på den måde får mere variation og måske spiser noget, hun ellers ikke ville have spist :)
Det der er med smoothies er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at hun får det som en drik/mellemmåltid og ikke render og nipper af glasset hele tiden. Det skal gives som et mellemmåltid og altså indtages på forholdsvis kort tid.
Derudover kan det anbefales at tilsætte A38, fordi det neutraliserer syren lidt.
Med hensyn til morgenmad, så er grød den bedste start på dagen. Det giver god mæthed over flere timer og det er også med til at holde barnets mave igang naturligt. Havregrød, øllebrød og flerkornsgrød er godt om morgenen til børn.
Men naturligvis kan børn løbe lidt træt i morgengrød, og så kan det være fint at give en havregrynsbolle i stedet. Du finder opskrift på havregrynsboller i babykøkkenet her på siden. Du kan også give lidt tykmælk, A38, eller neutral sødmælksyoghurt med lidt havregryn på eller måske lidt mysli uden honning og chokolade), rugbrødsdrys eller frugtmos. Det er også fint om morgenen, men mætter naturligvis ikke ligeså længe som grød.
Du kan evt. kombinere så hun får ½ bolle med smør og ost og derudover så også får et surmælksprodukt med lidt frugt.
Man kan også købe morgencerealier, forskellige morgenmadsprodukter, - men her skal man virkelig se sig godt for. Mange af dem indeholder alt for store mængder sukker og vælger du at købe et morgenprodukt, så bør du sikre dig at det ikke indeholder mere end max 10g sukker pr 100g. Og igen - det mætter ikke som en grød.
I weekenden må I naturligvis også gerne lave scrambled eggs, bacon og pølser ...
Med den alder din datter har, må hun jo gerne få morgenmad der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Grøden er dog det bedste, men man kan jo håbe, at hun accepterer grøden igen, hvis hun en gang imellem også får noget andet ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske