Svar: Fravælger flaske til fordel for rigtig mad

4. maj 2009

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kamilla

Det lyder umiddelbart som om at din dreng er lidt træt af flasken og det er der jo egentlig ikke noget at sige til, når han har fået den gennem længere tid ...

I første omgang så kan du forsøge at skifte til et andet mærke af modermælkserstatning, simpelthen for at se om han bedre kan lide smagen af noget andet. Du kan forsøge dig med mme i brik i første omgang, så går der ikke helt så meget til spilde, hvis han ikke kan lide det. Du kan f.eks. prøve med NAN eller Babymælk fra Arla.

Derudover tænker jeg at du måske skal prøve med nogle andre flaskesutter, hvor mælken løber lidt hurtigere til ham, fordi hullerne er større eller fordi der er flere huller.

Det vil også være rigtig godt, at udnytte et lidt større indtag aften, nat, tidlig morgen - fordi han naturligt må være mere tørstig der ... Du kunne derfor godt forsøge at starte med en flaske om morgenen i håb om at han så ville drikke lidt mere. Har han indtaget mælk der, så behøver du heller ikke bekymre dig helt så meget om hvor meget han i øvrigt indtager om dagen - det er fint som det er og godt at du beriger grød og mos med mme, hvor det kan lade sig gøre.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og putter i jeres seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (vær opmærksom på at hvis han ikke får mindst 400ml mme dagligt, så skal han have jerntilskud. Det kan du passende give ham sammen med frugtmosen her), ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden flaske (fordi han har fået om morgenen)

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg osv. Vand af kop.

Puttes til middagslur, evt. med flaske. Det er fint at tilbuddet er der, så må han tage det han har behov for og 50ml er bedre end ingenting

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, efter 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af hans indtag og du kan derfor også begynde med lidt tykmælk eller lignende med frugtmos, revne æbler, banan osv. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, ...

Annonce

... friske bær, vand af kop.

Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad der smager af noget og som tager udgangpunkt i jeres mad - han må gerne få lasagne, indmaden af en frikadelle, pasta med kødsovs, farsbrød, laks, fiskefileter, pangasiusfileter, boller i karry osv. Fortsat mad som er moset og også mad i stykker, mad i hånden at gnaske på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten

Sen aften 23-24: Flaske - eller du kan forsøge at lade ham vågne selv og se om han så vil indtage en større mængde mælk. Måske vågner han kl 01 og er tørstig ...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Til frokost er det godt at give ham rugbrød med forskelligt pålæg, du skal vælge brød som har et højt indhold af fibre og som samtidig ikke indeholder hele kerner. Du kan købe smørbart pålæg som sildepostej, makrel, tun osv. du kan også bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg, du kan lave ærtemos, avokadomos, humus osv.

Du kan bruge rester fra aftensmaden, det kan være godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, fiskefilet, farsbrød. Du kan give ham stykker af pølse, hårdkogt æg, rejer, muslinger og lignende, ligesom du også kan give ham kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt osv. i takt med at han bliver bedre til at tygge og også får brug for at øve sit pincetgreb, vil han kunne spise flere af disse ting. Lige nu er det fint med mos og så supplere med lidt mere 'mad med bid i' - det lyder som om at I er godt på vej.

Du spørger om mælken i grød og mos tæller med, det gør det til en vis grad, men ikke helt. Det kan være med til at give ham kalk, vitaminer osv. men det giver ham ikke tilstrækkeligt med væske. Derfor er det som udgangspunkt vigtigt at han får sine flasker ved siden af. Modsat, må du også gå ud fra at hvis du tilbyder og han afviser, så får han sit behov dækket ...

Du må naturligvis holde øje med hans vandladninger, sikre dig at han tisser godt, har gang i maven osv. som tegn på at hans behov bliver dækket og så må du som beskrevet i dagsplanen, give ham jerntilskud, hvis han ikke får min 400ml mme dagligt.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla