Svar: Kalorieholdig kost - vægttab
4. februar 2018
Alder:
12 mdr.
Kære bekymrede mor
Åh, hvor er jeg ked af at høre, at I er indlagt, - jeg håber, at jeres lille pige snart får det bedre, og at I hurtigt kommer hjem igen... :(
Det er rigtig vigtigt, at du sikrer din datter mange små måltider dagen igennem. Det er okay at hun ikke spiser så meget af gangen, men netop derfor er det vigtigt, at hun tilbydes lidt og tit. Hun bør tilbydes 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aften, og derudover 2-3 mellemmåltider - formiddag, eftermiddag og evt. godnatmåltid.
Hun har, som du skriver, behov for ekstra fedtstof, og det vil være rigtig godt, at du fortsat energiberiger hende mad, selvom hun nu er blevet et år. Du kan variere mellem brugen af smør og smørlignende produkter samt plantemargarine og planteolier som f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie eller vindruekerneolie.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du f.eks. giver hende avokado - det kan f.eks. moses og bruges som smørbart pålæg på brød, eller blot spises i stykker eller både. Du kan med fordel knuse nogle nødder - hun er for lille til at spise hele nødder, men hun må gerne få knuste nødder ned i sin grød. De er rige på fedtstoffer, protein og fibre og du kan f.eks. variere mellem mandler, hasselnødder, valnødder osv. Undgå peanuts og nødder som er saltet...
Fisk flere gange om ugen - gerne til frokost, som smørbart fiskepålæg - det kan være sildepostej, makrelsalat, torskerogn, koldrøget laksesalat og lignende. Det kan også være fisk lavet i ovnen, kogt fisk eller fiskefilet eller fiskefrikadeller... Fisk indeholder rigtig gode fedtstoffer. Og hun må gerne få lidt remoulade, mayonnaise eller lignende på fisken.
Du må gerne bibeholde mme i hendes grød og mos lidt endnu, og så skal hun stille og roligt tilbydes lidt komælk - ikke mere end 100 ml, så længe hun ikke er ældre end hun er, men gradvist kan du begynde at tilbyde hende lidt mere - også nu, hvor det lyder som om, at du ikke længere ammer:) Normalt anbefales letmælk, men jeg vil anbefale dig, at du en gang imellem giver hende sødmælk og også vælger surmælksprodukter med 3.5% fedtindhold, så hun på den måde også tilbydes ekstra fedtstoffer.
Ost er også rigtig godt. Det er en vigtig kilde til kalk, men kan også være med til at sikre hende lidt ekstra fedt. Det kan være smøreost eller en federe skiveost, eller ost kan bruges revet eller drysset på den varme mad.
Og sovs er, som du selv er inde på, også en rigtig god idé :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og rigtig god bedring med hende, håber at appetitten snart vender tilbage igen...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske