Svar: Kalorieholdig kost - vægttab

4. februar 2018

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære bekymrede mor

Åh, hvor er jeg ked af at høre, at I er indlagt, - jeg håber, at jeres lille pige snart får det bedre, og at I hurtigt kommer hjem igen... :(

Det er rigtig vigtigt, at du sikrer din datter mange små måltider dagen igennem. Det er okay at hun ikke spiser så meget af gangen, men netop derfor er det vigtigt, at hun tilbydes lidt og tit. Hun bør tilbydes 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aften, og derudover 2-3 mellemmåltider - formiddag, eftermiddag og evt. godnatmåltid.

Hun har, som du skriver, behov for ekstra fedtstof, og det vil være rigtig godt, at du fortsat energiberiger hende mad, selvom hun nu er blevet et år. Du kan variere mellem brugen af smør og smørlignende produkter samt plantemargarine og planteolier som f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie eller vindruekerneolie.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du f.eks. giver hende avokado - det kan f.eks. moses og bruges som smørbart pålæg på brød, eller blot spises i stykker eller både. Du kan med fordel knuse nogle nødder - hun er for lille til at spise hele nødder, men hun må gerne få knuste nødder ned i sin grød. De er rige på fedtstoffer, protein og fibre og du kan f.eks. variere mellem mandler, hasselnødder, valnødder osv. Undgå peanuts og nødder som er ...

Annonce

... saltet...

Fisk flere gange om ugen - gerne til frokost, som smørbart fiskepålæg - det kan være sildepostej, makrelsalat, torskerogn, koldrøget laksesalat og lignende. Det kan også være fisk lavet i ovnen, kogt fisk eller fiskefilet eller fiskefrikadeller... Fisk indeholder rigtig gode fedtstoffer. Og hun må gerne få lidt remoulade, mayonnaise eller lignende på fisken.

Du må gerne bibeholde mme i hendes grød og mos lidt endnu, og så skal hun stille og roligt tilbydes lidt komælk - ikke mere end 100 ml, så længe hun ikke er ældre end hun er, men gradvist kan du begynde at tilbyde hende lidt mere - også nu, hvor det lyder som om, at du ikke længere ammer:) Normalt anbefales letmælk, men jeg vil anbefale dig, at du en gang imellem giver hende sødmælk og også vælger surmælksprodukter med 3.5% fedtindhold, så hun på den måde også tilbydes ekstra fedtstoffer.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ost er også rigtig godt. Det er en vigtig kilde til kalk, men kan også være med til at sikre hende lidt ekstra fedt. Det kan være smøreost eller en federe skiveost, eller ost kan bruges revet eller drysset på den varme mad.

Og sovs er, som du selv er inde på, også en rigtig god idé :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og rigtig god bedring med hende, håber at appetitten snart vender tilbage igen...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"