Svar: 1. jordemoderbesøg
15. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Hej Thea
Tak for dine pæne ord om min hjemmeside. Designet er jo bla. lavet på baggrund af de mange hundrede tilbagemeldinger, jeg har fået af jer brugere - så tak for det! :o)
Det er dejligt at din graviditet skrider stille og roligt fremad og jeg kan godt forstå du synes det er lidt ærgeligt at du ikke kan komme til din første rigtige jordmoderkontrol...
I uge 16 vil livmoderen gå til et par fingre under navlen og hvis du kom til jordemoder nu, så ville hun mærke efter hvor langt livmoderen gik op, hvor bred den var og så ville hun lytte til barnets hjertelyd. Hun vil endnu ikke kunne sige noget om hvordan barnet vender i livmoderen - det er for tidligt endnu.
Nogle kvinder oplever omkring dette tidspunkt at brysterne spænder og enkelte får lidt mælkeflåd. Det er helt normalt og kun et tegn på at kroppen er ved at forberede sig til amning. Det er her vigtigt at sige at nogle kvinder slet ikke oplever at der kommer mælk fra brysterne i graviditeten og de kan sagtens amme alligevel...
Barnet måler i uge 16 ca. 16 cm fra hoved til hæl og vejer omkring 200g. Hovedet måler ca 3,5 cm i diameter. Barnet er dækket af små fine dun, lanugo hedder det og man mener at det beskytter barnet hud mod fostervandet. Barnet mangler stadig meget fedtstof i kroppen og ben og arme virker lange og tynde.
Man kan tydeligere se at du er gravid nu. Bukserne strammer sikkert og især folk der kender dig lægger mærke til det. Ligamentsmerter er helt almindelige og skyldes at livmoderen vokser og ledbåndende strækkes. Du kan mærke stik eller jag, hvis du kommer til at lave en pludselig bevægelse, rejser dig for hurtigt op eller lignende og det er helt normalt. Det forsvinder normalt når ledbåndende har givet sig.
Dit blodtryk og din vægt kan lægen informere dig om, men det vigtigste er at du har det godt og at du føler dig rask og sund. Det lyder ud fra det du fortæller som om at det går rigtig godt.
Med hensyn til privat kontrol, så synes jeg du skal tale med lægen om hvad muligheder der er i nærheden af hvor du bor og hvad lægen vil anbefale dig.
Jeg håber du har fået lidt informationer via det jeg kan fortælle dig og dermed har fået lidt ro på - rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske