Svar: 1. jordemoderbesøg

15. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej Thea

Tak for dine pæne ord om min hjemmeside. Designet er jo bla. lavet på baggrund af de mange hundrede tilbagemeldinger, jeg har fået af jer brugere - så tak for det! :o)

Det er dejligt at din graviditet skrider stille og roligt fremad og jeg kan godt forstå du synes det er lidt ærgeligt at du ikke kan komme til din første rigtige jordmoderkontrol...

I uge 16 vil livmoderen gå til et par fingre under navlen og hvis du kom til jordemoder nu, så ville hun mærke efter hvor langt livmoderen gik op, hvor bred den var og så ville hun lytte til barnets hjertelyd. Hun vil endnu ikke kunne sige noget om hvordan barnet vender i livmoderen - det er for tidligt endnu.

Nogle kvinder oplever omkring dette tidspunkt at brysterne spænder og enkelte får lidt mælkeflåd. Det er helt normalt og kun et tegn på at kroppen er ved at forberede sig til amning. Det er her vigtigt at sige at nogle kvinder slet ikke oplever at der kommer mælk fra brysterne i graviditeten og de kan sagtens amme alligevel...

Barnet måler i uge 16 ca. 16 cm fra hoved til hæl og vejer omkring 200g. Hovedet måler ca 3,5 cm i ...

Annonce

... diameter. Barnet er dækket af små fine dun, lanugo hedder det og man mener at det beskytter barnet hud mod fostervandet. Barnet mangler stadig meget fedtstof i kroppen og ben og arme virker lange og tynde.

Man kan tydeligere se at du er gravid nu. Bukserne strammer sikkert og især folk der kender dig lægger mærke til det. Ligamentsmerter er helt almindelige og skyldes at livmoderen vokser og ledbåndende strækkes. Du kan mærke stik eller jag, hvis du kommer til at lave en pludselig bevægelse, rejser dig for hurtigt op eller lignende og det er helt normalt. Det forsvinder normalt når ledbåndende har givet sig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Dit blodtryk og din vægt kan lægen informere dig om, men det vigtigste er at du har det godt og at du føler dig rask og sund. Det lyder ud fra det du fortæller som om at det går rigtig godt.

Med hensyn til privat kontrol, så synes jeg du skal tale med lægen om hvad muligheder der er i nærheden af hvor du bor og hvad lægen vil anbefale dig.

Jeg håber du har fået lidt informationer via det jeg kan fortælle dig og dermed har fået lidt ro på - rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to