Svar: Min mave spænder
11. september 2022
Alder:
0 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :) Og hvor er det bare dejligt at høre, at det hele skrider så fint fremad - og hvor dejligt, at du har set den lille ved scanning og kunne se, at han eller hun havde det godt!
Din livmoder holdes på plads af nogle sener eller bånd, det kaldes ligamenter. I takt med at dit barn vokser, og livmoderen derfor også vokser, så strækkes ligamenterne, og det vil du ofte kunne mærke. Det kan nive i den nederste del af maven og også i lysken eller i lyskeområdet.
Du kan også opleve spændinger i maven, hvis du kommer til at overanstrenge dig lidt for meget. Prøv derfor at lægge mærke til, om det kommer på bestemte tidspunkter - f.eks. hvis du har båret på noget tungt, det kunne f.eks. være nogle indkøbsposer. Hvis det kommer i en sådan situation, så prøv at lægge dig ned på sofaen og slap lidt af - og se om ikke det forsvinder efter lidt tid.
Hvis det ikke forsvinder, så synes jeg, at du skal kontakte din læge eller jordemoder. Har du været til din første jordmoderkonsultation, så kan du ringe til din jordemoder, ellers kan du kontakte din læge. Der kan nemlig også være tale om plukveer/plukkeveer.
Din livmoder er en muskel, og plukveer opstår, fordi livmoderen trækker sig sammen. Livmoderen øver sig i at lave veer, og plukveer kan starte fra uge 15-16. Alle gravide har dem, men nogen mærker det slet ikke, hvor andre oplever, at deres livmoder bliver helt hård og spænder op. Det kan godt være lidt ubehageligt eller give lidt murren, og det er normalt. Men man kan godt have for mange plukveer, eller for kraftige plukveer...
Det er dog svært at sige, hvor mange plukveer, der er for mange. Som tommelfingerregel må de ikke gøre ondt, og de må ikke være så voldsomme, at de forhindrer dig i at bevæge dig. Det vil sige, at hvis du går rundt, og får en plukkeve, der gør, at du er nødt til at stoppe op og stå stille, så er det for voldsomt. De må heller ikke komme regelmæssigt, men skal gerne aftage stille og roligt, hvis du lægger dig og slapper af.
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke fortsat med graviditeten:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske