Svar: Min mave spænder

11. september 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære du

Tak for dit brev :) Og hvor er det bare dejligt at høre, at det hele skrider så fint fremad - og hvor dejligt, at du har set den lille ved scanning og kunne se, at han eller hun havde det godt!

Din livmoder holdes på plads af nogle sener eller bånd, det kaldes ligamenter. I takt med at dit barn vokser, og livmoderen derfor også vokser, så strækkes ligamenterne, og det vil du ofte kunne mærke. Det kan nive i den nederste del af maven og også i lysken eller i lyskeområdet.

Du kan også opleve spændinger i maven, hvis du kommer til at overanstrenge dig lidt for meget. Prøv derfor at lægge mærke til, om det kommer på bestemte tidspunkter - f.eks. hvis du har båret på noget tungt, det kunne f.eks. være nogle indkøbsposer. Hvis det kommer i en sådan situation, så prøv at lægge dig ned på sofaen og slap lidt af - og se om ikke det forsvinder efter lidt tid.

Hvis det ikke forsvinder, så synes jeg, at du skal kontakte din læge eller jordemoder. Har du været til din første jordmoderkonsultation, så kan du ringe til din jordemoder, ...

Annonce

... ellers kan du kontakte din læge. Der kan nemlig også være tale om plukveer/plukkeveer.

Din livmoder er en muskel, og plukveer opstår, fordi livmoderen trækker sig sammen. Livmoderen øver sig i at lave veer, og plukveer kan starte fra uge 15-16. Alle gravide har dem, men nogen mærker det slet ikke, hvor andre oplever, at deres livmoder bliver helt hård og spænder op. Det kan godt være lidt ubehageligt eller give lidt murren, og det er normalt. Men man kan godt have for mange plukveer, eller for kraftige plukveer...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er dog svært at sige, hvor mange plukveer, der er for mange. Som tommelfingerregel må de ikke gøre ondt, og de må ikke være så voldsomme, at de forhindrer dig i at bevæge dig. Det vil sige, at hvis du går rundt, og får en plukkeve, der gør, at du er nødt til at stoppe op og stå stille, så er det for voldsomt. De må heller ikke komme regelmæssigt, men skal gerne aftage stille og roligt, hvis du lægger dig og slapper af.

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke fortsat med graviditeten:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far