Svar: Gravid uge 8 - og tørst

20. juni 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om, at graviditeten skrider stille og roligt frem, så dejligt!

Graviditetsbetinget sukkersyge opstår ofte i sidste halvdel af graviditeten, fordi kroppen her har brug for mere insulin, og det kan nogle kvinder ikke producere, hvorfor sukkersygen opstår. Det opstår hos 2-3% af de gravide, og det forsvinder ofte igen umiddelbart efter fødslen.

Nogle kvinder er i riskogruppe, og her anbefales det, at man får lavet det, der kaldes en glukosebelastningsundersøgelse eller Oral Glucose Tolerance Test (OGTT). Man er i risikogruppe hvis:

- man i løbet af graviditeten finder sukker i urinen
- hvis man i tidligere graviditeter har haft graviditetsbetinget sukkersyge
- hvis man har født et meget stort barn (mere end 4500 gram)
- hvis man har sukkersyge i nærmeste familie (forældre, søskende, egne børn eller bedsteforældre - både type 1 og 2)
- hvis man er overvægtig (BMI mere end 27)
- hvis man er gravid med tvillinger
- hvis man har polycystisk ovariesyndrom (PCOS)

Man kan nedsætte risikoen for at udvikle graviditetsbetinget sukkersyge, hvis man dyrker daglig motion og spiser sundt og varieret.

Det er din læge og jordmoder, som beslutter, hvornår I graviditeten man vil lave glycosebelastningsundersøgelse, og om denne skal laves mere end en gang. Dette vurderes ud fra antallet af risikofaktorer.

Hvis flere risikofaktorer gør sig gældende, så laver man ofte glucosebelastningstest i graviditetsuge 18-20 og igen i ...

Annonce

... graviditetsuge 28-30, ellers laver man blot en enkelt test i uge 28-30.

Testen går ud på, at du møder ind fastende, herefter skal du drikke en sukkeropløsning, og efter 2 timer vil man måle dit blodsukker i en blodprøve. Hvis dit blodsukker er for højt (90 mol/l eller derover), så har du graviditetsbetinget sukkersyge. I de fleste tilfælde vil behandlingen være sund kost, motion, og at man undgår stress, men nogle gange vil det være nødvendigt at behandle med insulin.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At være tørstig og have tissetrang hele tiden kan naturligt godt være et tegn på sukkersyge, ligesom mange også får hovedpine og generelt føler sig utilpasse. Men, det kan også blot være en graviditetsgene, som kan skyldes hormonændringer. Samtidig vil du i første trimester øge dit blodvolumen, hvilket gør, at dine nyrer producerer ekstra væske, som ender i blæren. Måske har du også kastet op - alt sammen kan det være med til at skabe lidt ubalance i din væskebalance og dermed gøre, at du har brug for at drikke mere.

Det er godt, at du drikker vand, og du må, så vidt jeg ved, gerne drikke 2.5-3 liter vand i døgnet, men drikker du meget mere end dette, så vil jeg anbefale dig, at du drøfter det med din læge. Selvom dit væskebehov kan være sat op, fordi du er gravid, så er der grænser for, hvor store mængder vand, du bør indtage - så drøft det med din læge (eller jordemoder, når du kommer længere hen i graviditeten:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og jeg glæder mig til fortsat at følge med på sidelinjen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder