Svar: Gravid 4+0 og svimmel
24. maj 2022
Alder:
0 mdr.
Kære søde du
Wauw.. kæmpe stort tillykke! Jeg krydser alt, hvad krydses kan for, at det lykkes for jer denne gang, og at den lille i maven bliver der :) Det er jo fantastisk! Tillykke!
Svimmelhed i starten af graviditeten er ikke unormalt. Det skyldes ofte, at dit blodtryk måske er lidt lavt, og det kan også skyldes, at dit jernniveau/blodprocent måske er lavt, så du vil måske blive anbefalet at tage et dagligt jerntilskud allerede nu... ofte anbefales jerntilskud (40-50 mg) fra 10. graviditetsuge.
Jeg vil anbefale dig, at du bestiller en tid hos egen læge. Den første graviditetsundersøgelse ligger ofte et par uger efter, at du har opdaget at du er gravid - ofte fra omkring uge 6 - men prøv at ringe til lægen og spørg, hvordan du skal forholde dig. Lægen kan måle dit blodtryk, og du kan også få taget en blodprøve, så man kan se, hvordan dit jernniveau/blodprocent er.
Prøv at undgå hurtige bevægelser, og når du skal rejse dig fra liggende stilling, så start med at sætte dig op og først derefter rejse dig. Undgå også at stå stille i samme position gennem længere tid og pas på ikke at stå på hælene, men sørg for at bevæge dig lidt.
Sørg for at du drikker nok, da dit væskeniveau har betydning for dit blodtryk. Drik gerne vand, evt. saft og også gerne mælk. Sørg for at spise sundt og varieret og sørg for at få mange små måltider hele dagen igennem. Det er godt at spise lidt og tit. Nogle kvinder synes, at det hjælper at spise f.eks. nødder og mandler, også citrusfrugter har ry for at kunne hjælpe, og mørk chokolade...;)
Rigtig meget held og lykke med det hele - stort knus herfra, og jeg glæder mig til at følge jeres familie!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske