Svar: Gravid 4+0 og svimmel

24. maj 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære søde du

Wauw.. kæmpe stort tillykke! Jeg krydser alt, hvad krydses kan for, at det lykkes for jer denne gang, og at den lille i maven bliver der :) Det er jo fantastisk! Tillykke!

Svimmelhed i starten af graviditeten er ikke unormalt. Det skyldes ofte, at dit blodtryk måske er lidt lavt, og det kan også skyldes, at dit jernniveau/blodprocent måske er lavt, så du vil måske blive anbefalet at tage et dagligt jerntilskud allerede nu... ofte anbefales jerntilskud (40-50 mg) fra 10. graviditetsuge.

Jeg vil anbefale dig, at du bestiller en tid hos egen læge. Den første graviditetsundersøgelse ligger ofte et par uger efter, at du har opdaget at du er gravid - ofte fra omkring uge 6 - men prøv at ringe til lægen og spørg, hvordan du skal forholde dig. Lægen kan måle dit blodtryk, og du kan også få taget en ...

Annonce

... blodprøve, så man kan se, hvordan dit jernniveau/blodprocent er.

Prøv at undgå hurtige bevægelser, og når du skal rejse dig fra liggende stilling, så start med at sætte dig op og først derefter rejse dig. Undgå også at stå stille i samme position gennem længere tid og pas på ikke at stå på hælene, men sørg for at bevæge dig lidt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sørg for at du drikker nok, da dit væskeniveau har betydning for dit blodtryk. Drik gerne vand, evt. saft og også gerne mælk. Sørg for at spise sundt og varieret og sørg for at få mange små måltider hele dagen igennem. Det er godt at spise lidt og tit. Nogle kvinder synes, at det hjælper at spise f.eks. nødder og mandler, også citrusfrugter har ry for at kunne hjælpe, og mørk chokolade...;)

Rigtig meget held og lykke med det hele - stort knus herfra, og jeg glæder mig til at følge jeres familie!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.