Svar: Ønske om barn nr 2
21. april 2022
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Hvor er det dejligt, at I har lyst til at give William en lillebror eller lillesøster, og jeg vil naturligt gerne dele lidt tanker med dig.
Det er svært at vide, hvorfor det tog så lang tid at blive gravid med William. Der er rigtig mange ting, som kan spille ind, og jeg tænker, at det vil være helt naturligt, at du taler med lægen omkring det og også beder lægen om at få en henvisning til en gynækolog.
Kvinders menstruationscyklus kan variere - både hvad angår blødningstendens og hvad angår tiden mellem menstruationerne. Hos de fleste kvinder er en menstruationscyklus 28 dage, men alt mellem 21-35 dage kan være normalt.
Ægløsningen sker ca. 14 age før en menstruationsblødning, og det betyder, at hvis man har en menstruationscyklus på 28 dage, så vil man have ægløsning på dag 14, og hvis cyklus er 35 dage, så vil man have ægløsning på dag 21. Hvis du ofte har en menstruationscyklus på 31-35 dage, så vil du altså højst sandsynligt have ægløsning på dag 17-21. Du kan med fordel tage en ægløsningstest, når du tænker, at det er ved at være tid for på den måde at være mere sikker på dit ægløsningstidspunkt og dermed hvornår du kan blive gravid:)
Jeg tænker ikke, at amningen umiddelbart spiller ind på din cyklus, da William er mere end 2 år gammel, og da du kun ammer 1-2 gange om natten. Jeg kan dog naturligt ikke udelukke, at der kan være en sammenhæng, så hvis du vil være helt sikker på, at amningen ikke påvirker din cyklus og ægløsning, så er det naturligt en god idé at stoppe med at amme.
Du fortæller også, at du er en høj og slank kvinde, du dyrker motion og løber ofte 2-3 gange om ugen - og det lyder som om, at du sørger for at leve sundt. Det er super godt. Fertilitet er dog meget komplekst, og muligheden for graviditet hænger sammen med rigtig mange forskellige faktorer, f.eks. det der kaldes livsstilsfaktorer, som netop vægt og motion hører til.
Undersøgelser viser, at den generelle sundhedstilstand er vigtig, når man ønsker at blive gravid, samtidig med at motion og træning har postiv effekt på ens stressniveau og humør - og derfor er det generelt godt med træning og motion. Men alt naturligt med måde - for man kan også træne for meget og for hårdt. Hvor meget du kan træne, når du forsøger at blive gravid afhænger derfor også af, hvor meget du generelt er vant til at træne og anbefalingen er normalt, at du undgår høj intensitetstræning og træning til udmattelse, ligesom det er godt, at du husker hviledage indimellem - men det lyder det jo også som om, at du gør.
Vægten spiller også ind, og man er især opmærksomme på, at overvægtige kan have sværere ved at blive gravide. Vægten har betydning for kvinders hormonsystem og menstruationscyklus, og det kan påvirke ægløsningen både at veje for meget men også at veje for lidt. Du ligger dog i normalområdet med den vægt og højde, som du har.
Nogle kvinder har det der kaldes PCO (Poly Cystiske Ovarier) eller PCOS (Poly Cystisk Ovarie Syndrom). PCO betyder, at der findes flere ægblærer (follikler) i æggestokkene, end man normalt ser. Når man ultralydsscanner, så kan man se ekstra mange ægblærer også også ofte en forstørret æggestok. PCO er meget almindeligt og ses hos 20-25% af alle kvinder i den fødedygtige alder.
Hvis man har PCOS, så vil en eller begge æggestokke være polycystiske, man har ofte også lange menstruationscykli på mere end 35 dage, eller måske får man slet ikke menstruation. Man kan også have tegn på produktion af for meget mandligt kønshormon f.eks. øget hårvækst, eller det kan ses i blodprøver. Ca 10% af kvinder i den vestlige verden mener man har PCOS.
Man kan have PCOS både som overvægtig og som slank kvinde, og symptomerne er lidt forskellige alt efter, om man hører til den ene eller den anden gruppe. Derfor er det nødvendigt at lave en individuel vurdering og finde ud af, hvad den bedste behandling vil være.
Jeg kan naturlig ikke vide, om du måske kunne have PCOS, eller om din menstruationscyklus blot er normalt lang - det lyder dog som om, at den er gået fra at være i normalområdet til, at der nu er mere end 35 dage imellem.... Jeg tænker, at det vil være helt relevant, at du taler med din læge om, hvorvidt du bør undersøges - du kan få taget forskellige blodprøver, og din læge kan også henvise dig til gynækolog, så du kan blive scannet, og man kan se, hvordan din livmoderslimhinde ser ud og også se, om du f.eks. har polycystiske æggestokke.
Derudover så kan nedsat fertilitet også skyldes, at man har en stofskiftelidelse eller ens æggeledere kan være lukkede eller forsnævrede. Nogle kvinder har polypper eller fibromer (muskelknuder) i livmoderen, nogle kvinder lider af endometriose.. som sagt er der rigtig mange forskellige årsager, som kan spille ind, og derfor er det vigtigt, at du drøfter det med din læge.
Det er også meget vigtigt at sige, at hos mange par ligger problemet ikke hos kvinden, men hos manden. Den hyppigste årsag hos mænd er, at manden har nedsat sædkvalitet eller ingen sædceller i sæden. Og sammenligner vi os med andre lande i Europa, så har mange danske mænd en dårlig sædkvalitet - ca. 15% har en sædkvalitet der gør, at de har svært ved at gøre en kvinde gravid uden fertilitetsbehandling. Så selvom der kun skal én sædcelle til at befrugte et æg, så er det stadig vigtigt, at der er et stort antal af gode sædceller.
Nogle mænd har en medfødt nedsat sædkvalitet, andre har problemer med forsnævringer, og hos atter andre kan det også skyldes livsstilsfaktorer som f.eks. rygning... Man ved også at visse miljøpåvirkninger kan nedsætte sædkvaliteten.
Der kan naturligt også være problemer hos både manden og kvinden...
Så mit bedste råd vil være, at du får en tid hos lægen og drøfter situationen med ham/hende og evt. her får en henvisning til gynækolog. Og så kan I naturligt også overveje, om din mand skal have undersøgt sin sædkvalitet :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og krydser alt for, at du snart kan skrive til mig, at du har en positiv graviditetstest :)
Rigtig meget held og lykke og stort knus på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske