Svar: Ægløsningstest
2. marts 2022
Alder:
0 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
De ægløsningstests man kan købe skulle være ret sikre, i følge de fleste producenter, så skulle en test kunne vise ægløsning med op til 99% sikkerhed, hvis man bruger testen korrekt. Det er dog ikke 100%...
Derudover så spiller det ind, hvornår i cyklus man tester. Det er ikke alle kvinder, som har ægløsning midt i deres cyklus, og derfor får man ikke nødvendigvis et positivt svar, hvis man tester der, hvor man umiddelbart tænker, at ægløsningen burde ligge.
Det lyder som om, at du har haft ægløsning. Du har fulgt en app, som har udregnet dit ægløsningstidspunkt, du har haft svage smerter, og du kan se, at dit udflåd har ændret sig netop på dette tidspunkt. Omkring ægløsningstidspunktet vil du ofte producere mere udflåd end normalt, det vil ofte blive lidt mere gennemsigtigt (æggehvide som du beskriver) og samtidig vil du kunne strække det imellem dine fingre, præcist som du fortæller. Men ingen af de tests du har taget har vist, at du havde ægløsning...
Det er naturligt svært at vide, om du har haft ægløsning trods flere negative tests. Hvis du har haft samleje med din mand op til, på ægløsningstidspunktet og i dagene efter, så kan du godt være blevet gravid. Sædcellerne kan holde sig klar 4-6 dage, så jo mere sex I har omkring det du mener er dit ægløsningstidspunkt, jo større sandsynlighed er der for, at du bliver gravid.
Jeg håber, det er lykkes for jer og krydser alt, hvad krydses kan :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske