Svar: Menstruation uden ægløsning
17. februar 2022
Alder:
0 mdr.
Kære K
Tak for dit spørgsmål :)
Jeg vil meget gerne forsøge at svare, men tænker, at det er en fertilitetslæge eller gynækolog, som kan vejlede dig bedst.
Ja, man kan godt have menstruation uden ægløsning. Det har man f.eks. når man tager p-piller, fordi man har en blødning, selvom p-pillerne hindrer ægløsning.
Derudover så har nogle kvinder det, der hedder PCOS - Poly Cystisk Ovarie Syndrom. Det kan man have på den ene eller begge æggestokke, og symptomerne kan variere lidt. Nogen kvinde har kun menstruation hvert halve år, eller deres menstruationer er meget uregelmæssige, og nogle kvinder har faktisk ikke ægløsning. Det betyder, at man vil have meget svært ved at blive gravid, og har man slet ikke ægløsning, er graviditet naturligt umuligt.
Når man har PCOS, så vil man have problemer med sit sukkerstofskifte, hvilket betyder, at man har en nedsat følsomhed overfor insulin i kroppen. Det medfører blandt andet, at insulinen i kroppen stiger, hvilket igen kan medføre, at man producerer mindre SHBG (sex hormone binding globulin), hvilket igen medfører, at der kommer mere aktivt mandligt kønshormon i blodet, hvilket igen påvirker modningen af ægget i æggestokken. Æggeblærerne kan godt begynde at vokse, men udviklingen går i stå, før ægget er moden til at ægløsningen kan ske.
Der findes to typer af kvinder med PCO - de slanke PCO-kvinder, og de overvægtige PCO-kvinder - og behandlingen er forskelligt alt efter, hvilken type man tilhører. Hvis man er overvægtig, vil det f.eks. anbefales, at man taber sig, så fedtet omkring maven aftager, dermed nedsættes insulinresistensen og det forhøjede mandlinge hormon i blodet - hypofysehormonerne bliver normaliserede, og ægløsningen bliver normal igen.
Man anbefaler ofte også en kost, som hvis man havde sukkersyge. Det vil sige, at man skal spise 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider, og sørge for at få nok proteiner og fedt, da det er med til at stabilisere blodsukkeret. Alt sødt skal skiftes ud med langsomme kulhydrater f.eks. rå eller let kogte grøntsager, bønner og linser. Ligesom det er godt at spise kød, fisk, æg og fuldkornsprodukter. Fedt kan man f.eks. få fra Olivenolie, nødder, mandler. Man bør undgå fedt fra kød og fede mælkeprodukter, men må gerne spise fed fisk.
Kvinder, som har PCOS har ofte blødningsforstyrrelser (ofte lange intervaller, men korte intervaller ses også), de kan ikke blive gravide, de er overvægtige, har behåringsproblemer (ansigt, mave, indersiden af lår) og ofte også problemer med akne.
Hvis du mener, at du måske kan have PCOS, så vil jeg anbefale dig, at du kontakter din læge og tager en snak med ham/hende. Lægen kan tage en blodprøve, hvor du f.eks. får målt nogle af dine hormoner, så man kan se, hvordan de ligger, herunder også indholdet af mandlige hormoner. Lægen kan også henvise dig til gynækolog, hvor du kan blive scannet, så man kan se, hvordan dine æggestokke og æggeledere ser ud og derudfra vurdere, om dine æggestokke er det man kalder polycystiske. Det betyder, at de danner flere ægblører (follikler), end man normalt ville forvente - og derudfra, kan I så sammen finde ud af, hvad I videre skal gøre, og hvordan I skal forholde jer :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele og knus herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske