Svar: Menstruation uden ægløsning

17. februar 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære K

Tak for dit spørgsmål :)

Jeg vil meget gerne forsøge at svare, men tænker, at det er en fertilitetslæge eller gynækolog, som kan vejlede dig bedst.

Ja, man kan godt have menstruation uden ægløsning. Det har man f.eks. når man tager p-piller, fordi man har en blødning, selvom p-pillerne hindrer ægløsning.

Derudover så har nogle kvinder det, der hedder PCOS - Poly Cystisk Ovarie Syndrom. Det kan man have på den ene eller begge æggestokke, og symptomerne kan variere lidt. Nogen kvinde har kun menstruation hvert halve år, eller deres menstruationer er meget uregelmæssige, og nogle kvinder har faktisk ikke ægløsning. Det betyder, at man vil have meget svært ved at blive gravid, og har man slet ikke ægløsning, er graviditet naturligt umuligt.

Når man har PCOS, så vil man have problemer med sit sukkerstofskifte, hvilket betyder, at man har en nedsat følsomhed overfor insulin i kroppen. Det medfører blandt andet, at insulinen i kroppen stiger, hvilket igen kan medføre, at man producerer mindre SHBG (sex hormone binding globulin), hvilket igen medfører, at der kommer mere aktivt mandligt kønshormon i blodet, hvilket igen påvirker modningen af ægget i æggestokken. Æggeblærerne kan godt begynde at vokse, men udviklingen går i stå, før ægget er moden til at ægløsningen kan ske.

Der findes to typer af kvinder med PCO - de slanke PCO-kvinder, og de overvægtige PCO-kvinder - og behandlingen er forskelligt alt efter, hvilken type man tilhører. Hvis man er overvægtig, vil det f.eks. anbefales, at man taber sig, så fedtet omkring maven aftager, dermed nedsættes insulinresistensen og det forhøjede mandlinge hormon ...

Annonce

... i blodet - hypofysehormonerne bliver normaliserede, og ægløsningen bliver normal igen.

Man anbefaler ofte også en kost, som hvis man havde sukkersyge. Det vil sige, at man skal spise 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider, og sørge for at få nok proteiner og fedt, da det er med til at stabilisere blodsukkeret. Alt sødt skal skiftes ud med langsomme kulhydrater f.eks. rå eller let kogte grøntsager, bønner og linser. Ligesom det er godt at spise kød, fisk, æg og fuldkornsprodukter. Fedt kan man f.eks. få fra Olivenolie, nødder, mandler. Man bør undgå fedt fra kød og fede mælkeprodukter, men må gerne spise fed fisk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Kvinder, som har PCOS har ofte blødningsforstyrrelser (ofte lange intervaller, men korte intervaller ses også), de kan ikke blive gravide, de er overvægtige, har behåringsproblemer (ansigt, mave, indersiden af lår) og ofte også problemer med akne.

Hvis du mener, at du måske kan have PCOS, så vil jeg anbefale dig, at du kontakter din læge og tager en snak med ham/hende. Lægen kan tage en blodprøve, hvor du f.eks. får målt nogle af dine hormoner, så man kan se, hvordan de ligger, herunder også indholdet af mandlige hormoner. Lægen kan også henvise dig til gynækolog, hvor du kan blive scannet, så man kan se, hvordan dine æggestokke og æggeledere ser ud og derudfra vurdere, om dine æggestokke er det man kalder polycystiske. Det betyder, at de danner flere ægblører (follikler), end man normalt ville forvente - og derudfra, kan I så sammen finde ud af, hvad I videre skal gøre, og hvordan I skal forholde jer :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele og knus herfra:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.