Svar: Uregelmæssig menstruation og graviditet

12. februar 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære du

Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre, at du og din mand har besluttet jer for, at I gerne vil have en lille og udvide jeres familie :)

Hvis menstruationen udebliver, eller hvis menstruationen er uregelmæssig, så kan det være tegn på, at ægløsningen ikke kommer som man normalt ville forvente, og det gør det naturligt svært at blive gravid.

En menstruationscyklus varierer fra kvinde til kvinde, gennemsnittet ligger på 28 dage, men alt mellem 23-35 dage kan være normalt. Ægløsningen kommer ca. 14 dage før starten på næste menstruationscyklus - hvilket vil sige på dag 14 ved en cyklus på 28 dage og dag 21 ved en cyklus på 35 dage. Og det er på ægløsningstidspunktet, at du kan blive gravid. Hvis din cyklus varierer mellem 23 og 31 dage, så vil dit ægløsningstidspunkt derfor også variere.

Der er forskellige faktorer, som kan gøre det sværere at blive gravid, og hvis noget af følgende gælder dig, så vil det være godt at du kontakter din læge:

- Du er mere end 35 år.
- Du har haft flere underlivsinfektioner.
- Du har haft flere klamydia infektioner
- Du har manglende eller uregelmæssig menstruationscyklus.
- Du har PCOS Polycystisk Ovarie Syndrom.
- Du har været gravid uden for livmoderen.
- Du har Endometriose - livmodervæv udenfor livmoderen.
- Du er tidligere opereret i underlivet f.eks. cyster på æggestokken.
- Du har tidligere fået foretaget større tarmoperationer.
- Du har muskelknuder i livmoderen.
- Du har fået fjernet en æggeleder
- Du har fået fjernet en æggestok
- Du er undervægtig (BMI under 18)
- Du er overvægtig (BMI over 25).
- Du ryger.
- Du har et stort dagligt alkoholforbrug.
- Du er blevet opereret for blindtarmsbetændelse. Der kan opstå komplikationer med infektion, som kan spredes til æggestokken/livmoderen.
- Du....

Det er vigtigt, at I forsøger at være tålmodige. ...

Annonce

... Det tager ofte tid at blive gravid. Som jeg læser dit brev, så er du stoppet med p-pillerne for 7 måneder siden, men I har ikke prøvet i mere end en måned? Det er ikke usædvanligt at skulle prøve op mod et år, før det lykkes, og det er de færreste, som bliver gravide med det samme. Ca 25% bliver gravide den første måned, de prøver. For ca 60% lykkes det i løbet af 3 måneder. 80-85% bliver gravide inden for 12 måneder, og 90-95 % bliver gravide i løbet af 2 år.

Der er også nogle faktorer hos din mand, som kan gøre det vanskeligt for dig at blive gravid:

- Testiklerne er aldrig faldet ned i pungen eller er blevet opereret ned (kryptorkisme)
- Lyskebrok
- En eller begge testikler forsvinder ofte helt op i lyskekanalen
- Årebrok i pungen (åreknuder ved sædstrengens vener)
- Testikelkræft og/eller kemoterapi
- Meget små testikler (mandel størrelse)
- Opereret på penis, pung eller testikel
- Klamydia og gonoré
- ...

Hvis du eller din mand har haft en eller flere af ovenstående tilstande, så er anbefalingen, at I ikke venter for længe med søge hjælp.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du spørger, om jeg vil kalde din cyklus uregelmæssig - og det lyder faktisk sådan. Der kan naturligt sagtens være et par dages forskel, det er helt normalt, men det lyder som om, at du i månederne efter p-pillestop har haft mere regelmæssige menstruationer (det hjælper p-pillerne med), og nu hvor din krop ligesom skal styre det selv, så bliver det mere og mere uregelmæssigt, hvilket det også var, før du begyndte med p-piller...

Jeg tænker derfor, at det vil være en god idé, at du i første omgang bestiller en tid hos lægen, og drøfter hvordan I videre skal forholde jer:)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, og jeg glæder mig til at følge jer på vejen:)

Rigtig meget held og lykke - krydser fingre for, at du snart kan stå med en positiv graviditetstest i hånden.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!