Svar: Ang. Første lægeundersøgelse

15. oktober 2021

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du er begyndt at høre min graviditetspodcast:)

Første graviditetsundersøgelse laves de fleste steder af egen læge, men i dit lægehus har de tilsyneladende besluttet, at den undersøgelse godt kan laves af jordmoder og SOSU-assistent - og det tænker jeg er okay :)

Undersøgelsen består af en samtale, hvor I vil tale om graviditeten, hvilke undersøgelser du skal til, blodprøver, scanninger og lignende. Du vil også blive vejledt i vitaminer, mineraler, medicin, og I vil også tale om dit arbejde, og om der er særlige hensyn, som skal tages her. Har I arvelige sygdomme i familien, kan det også være et emne, som du bør nævne. Ofte vil man også drøfte, hvor du ønsker at føde - på sygehuset, på en fødeklinik eller hjemme (og jeg tænker faktisk, at en jordmoder måske er meget god at tale med her:))

Derudover så skal du:

- Have målt dit blodtryk
- Vejes og evt. højdemåles
- Have taget en blodprøve
- Aflevere en urinprøve

Du vil få udleveret en vandrejournal, som er det stykke papir, der følger dig hele graviditeten igennem, og som skal medbringes til alle fremtidige undersøgelser. På ...

Annonce

... vandrejournalen vil også stå din beregnede terminsdato - altså hvornår man regner med, at barnet bliver født. Denne dato kan dog ændre sig, når du bliver scannet senere hen.

Din partner må gerne deltage, hvis du har en partner. Det kan være rart, at I begge hører, hvad der bliver talte om :)

Det er også en god idé, at du skriver dine spørgsmål ned, så du husker at spørge om det hele...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange vil man lave en gynækologisk undersøgelse, men det er ikke altid. Nogle gange vælger man blot at lave en graviditetstest, ligesom du også selv har gjort hjemme.

Næste lægeundersøgelse ligger ofte omkring uge 25 og uge 32. Og så skal du også have taget en doubletest (blodprøve) enten hos egen læge eller på et laboratorium. Den skal tages, når du er mellem 8 uger + 0 dage og 13 uger + 6 dage - bedst omkring uge 9-10. Doubletesten skal tages før nakkefoldsskanningen, og så sammenholder man blodprøven sammen med skanningen. Men det vil du også tale med dem om, når du er til første graviditetsundersøgelse.

Det er rigtig godt, at du nu har fået en tid, og du skal glæde dig til at det hele stille og roligt kører... :)

Knus herfra :) Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far