Svar: Søvn, amning, skiftning osv. = en større videnskab!
13. oktober 2021
Alder:
0 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev - og kæmpe stort tillykke med graviditeten! Hvor er det dejligt, og hvor går du bare en rigtig dejlig og spændende ny tid i møde - og tak fordi jeg for lov til at følge dig, jeg føler mig meget priviligeret :)
Dejligt at høre, at du følger med i min og Thomas´ podcast - jeg vil også anbefale dig min podcast "din graviditet - uge for uge". Den kan du også høre på Podimo, og den er oplagt for dig at følge med i nu :)
Det er en helt ny verden, som møder dig nu. Både som gravid og når du står som nybagt mor med din lille bebs i armene. Og det er helt naturligt og også helt okay, at du ikke ved noget som helst, og at meget af det kan virke som en videnskab for dig. Der vil være rigtig mange ting, som du kan læse dig til og forberede dig på, ved netop at læse om det før den lille er der, men der vil også være rigtig mange ting, som du ikke kan læse dig til eller på nogen måde vide noget om, før du står i situationen.
Du vil blive meget klogere undervejs. Du vil tale med din læge - jeg tænker, at du måske allerede har været ved lægen og har fået lavet vandrejournal ellers vil det være rigtig fint, at du ringer og bestiller tid hos lægen nu :) Når du har været hos din læge, så vil der automatisk blive sendt besked til dit fødested, og du vil få indkaldelse til nakkefoldsscanning i uge 12-13 samt misdannelsesscanning i uge 18-20, samt tid til din første jordmoderundersøgelse. I graviditeten tilbydes du normalt ca. 5-6 konsultationer hos en jordmoder og 3 konsultationer med egen læge. Opstår der bekymringer eller andet undervejs, vil du naturligt kunne kontakte både din læge og jordmoder.
Lige nu er det rigtig vigtigt, at du begynder at tænke over, hvad du spiser, og at du forsøger at følge sundhedsstyrelsens kostråd til gravide. Det du spiser og drikker har stor betydning for det lille nye liv i din mave:
- Spis sund, almindelig og varieret mad. Brug Y-tallerkenen 1/5 kød, fjerkræ, æg, fisk, ost og sovs. 2/5 brød, kartofler, ris eller pasta. 2/5 grøntsager, gerne mange forskellige slags.
- Spis fisk flere gange om ugen - gerne ialt 350 gram fisk, heraf 200 gram fed fisk. Spis f.eks. rødspætte, rødtunge, torsk, makrel, sild, opdrættet laks.
- Spis fuldkorn, frugt og mange grøntsager
- Vælg magre mejeriprodukter
- Sørg for stadig at være fysisk aktiv - 30 min. moderat fysisk aktivitet dagligt.
- Drik vand
Du skal også sørge for at få disse vitaminer og mineraler:
- Folsyre/Folinsyre: 400 mikrogram dagligt fra graviditeten planlægges og 12 uger ind i graviditeten.
- D-vitamin: 10 mikrogram D-vitamin dagligt gennem hele graviditeten
- Jern: 40-50 mg jern dagligt fra 10. graviditetsuge
- Calcium/kalk: ½ liter mælkeprodukt dagligt eller et tilskud på 500 mg kalk, hvis du ikke drikker eller spiser mælk/mælkeprodukter.
Og så er der visse ting, som du skal holde dig fra:
- Drik ikke alkohol
- Undgå rygning og tobaksrøg
- Tjek medicinen, hvis du får medicin - behandlingen skal måske ændres eller stoppes. Det gælder også smertestillende medicin og naturmedicin.
- Spis ikke rovfisk som rokke, helleflynder, oliefisk, sværtfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, tun (hverken tunbøffer eller dåsetun)
- Spis ikke lever, levertran og paté (en lille smule leverpostej er okay)
- Drik ikke mere end 2-3 kopper kaffe om dagen og begræns også koffeinholdige drikke som te og cola
- Undgå prikbladet perikon, der blandt andet bruges i te
- Undgå ingefærshots og kosttilskud med ingefær
- Spis ikke for meget lakrids - max 50 gram dagligt
- Spis ikke råt kød og smag ikke på rå fars
- Overhold holdbarhedsdatoer og opbevaringesdatoer på pålæg og lignende
- Har I kat? Så få en anden til at skifte kattebakken
Og så er det generelt en god idé, at du er opmærksom på, hvad du bruger af kemikalier i hverdagen - Vælg produkter uden parfume og som er miljømærket med Svanen, Blomsten eller Astma-Allergi blå krans. Det kan også være en god idé ikke at male børneværelse, ligesom det kan være godt at undlade hårfavning, når man er gravid...
Til gengæld får du lov til at mærke den kæmpe store forandring, der nu sker med din krop, og det mirakel det er, at et lille nyt menneske vokser inde i dig. Det er så vildt, og jeg glæder mig rigtig meget til at følge dig videre frem :)
Så - ja - noget af det vil komme helt naturligt til dig. Og noget vil være en viden, som du naturligt tilegner dig hen af vejen. Netop fordi du er så opmærksom, som du allerede er, rigtig gerne vil læse bøger og stille og roligt også taler med læge, jordmoder - og så naturligvis også meget gerne må spørge mig - så vil du få ret godt styr på det hele :) Vi tager det hen af vejen, i takt med at spørgsmålene melder sig - jeg vil meget gerne svare dig på det hele, og der findes ingen dumme spørgsmål:)
Stort knus fra mig til dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske