Svar: Barn nr 2

7. juli 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Tak for dit brev, og hvor er det dejligt at høre, at I ønsker jer at få barn nummer to :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men chancen for at blive gravid falder med alderen. Det har f.eks. betydning, om du er under eller over 35 år, og det kan godt være en forklaring på, hvorfor det gik lettere med at blive gravid første gang, end det gør nu.

Hvis du har eller har haft tendens til underlivsinfektioner (blærebetændelser), så kan det påvirke dine æggeledere, så det bliver sværere for æg at vandre ned i livmoderen.

Andre infektioner som f.eks. klamydia kan også give problemer og gøre, at æggelederne lukkes af, ligesom hvis man f.eks. har haft blindtarmsbetændelse, så kan det faktisk også gøre, at en infektion har spredt sig til æggestokken/livmoderen

Det er vigtigt, at dine menstruationer er regelmæssige. Hvis du har uregelmæssige menstruationer så tyder det på, at din ægløsning ikke er helt, som man normalt ville forvente, og det gør så, at du har sværere ved at blive gravid.

Nogle kvinder lider af PCOS som betyder "mange små ægblærer", og det giver manglende ægløsning.

Nogle kvinder har tidligere operationer i underlivet, andre lider af endometriose, hos nogle finder man muskelknuder i livmoderen.. der kan være rigtig mange årsager til, at graviditeten udebliver.

Og så er der jo også din mand.. Der kan også være forskellige årsager hos din mand, som gør, at du ikke bliver gravid. Mandens alder har ikke den samme betydning som kvindens alder, men mange mænd har nedsat sædkvalitet. Faktisk skønner man, at 40% af danske mænd ...

Annonce

... har nedsat sædkvalitet, det kan både være for få sædceller, men det kan også være sædceller, som er for ubevægelige eller ikke ser rigtige ud. Hvis din mand har nedsat sædkvalitet, så vil det naturligt være svært at blive gravid.

Derudover så er der forskellige faktorer som påvirker fertiliteten hos både mænd og kvinder:

- overvægt eller undervægt
- rygning
- alkohol
- hormonforstyrrende stoffer og miljømæssige påvirkninger
- visse typer af medicin
- koffein - f.eks. et højt indtag af kaffe
- kost

Da I har forsøgt at blive gravide igennem et år, så tænker jeg faktisk, at det vil være helt relevant, at I taler med en læge. Der kan godt være en forklaring på, hvorfor det ikke lykkes for jer, og det kan være en idé at undersøge... Start med at kontakte jeres egen læge og aftal med ham/hende, hvad næste skridt skal være :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Kvinder vil ofte få lavet en vaginal ultralydsscanning, hvor man ser på æggestokken og antallet af follikler. Man tager ofte også en blødprøve, for at måle mængden af
Anti-Müllersk Hormon (AMH), som fortæller, hvor stor en ægreserve du har.

Din mand vil skulle aflevere en sædprøve.

Hvis I finder ud af, at der er en forklaring på, hvorfor du ikke bliver gravid, så er I så langt og kan så tage stilling til, hvad I så skal gøre... hvis I får at vide, at alt hos jer begge ser fint og helt normalt ud, så lyder det som om, at I må væbne jer med tålmodighed. Statistikken siger, at efter 3 måneder vil 50% have opnået graviditet, efter 6 måneder vil 70% være blevet gravide og efter 12 måneder 85%...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, og krydser alt hvad krydses kan for at I snart kan glæde jer over et nyt lille spirende liv i din mave :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre