Svar: Barn nr 2
7. juli 2020
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, og hvor er det dejligt at høre, at I ønsker jer at få barn nummer to :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men chancen for at blive gravid falder med alderen. Det har f.eks. betydning, om du er under eller over 35 år, og det kan godt være en forklaring på, hvorfor det gik lettere med at blive gravid første gang, end det gør nu.
Hvis du har eller har haft tendens til underlivsinfektioner (blærebetændelser), så kan det påvirke dine æggeledere, så det bliver sværere for æg at vandre ned i livmoderen.
Andre infektioner som f.eks. klamydia kan også give problemer og gøre, at æggelederne lukkes af, ligesom hvis man f.eks. har haft blindtarmsbetændelse, så kan det faktisk også gøre, at en infektion har spredt sig til æggestokken/livmoderen
Det er vigtigt, at dine menstruationer er regelmæssige. Hvis du har uregelmæssige menstruationer så tyder det på, at din ægløsning ikke er helt, som man normalt ville forvente, og det gør så, at du har sværere ved at blive gravid.
Nogle kvinder lider af PCOS som betyder "mange små ægblærer", og det giver manglende ægløsning.
Nogle kvinder har tidligere operationer i underlivet, andre lider af endometriose, hos nogle finder man muskelknuder i livmoderen.. der kan være rigtig mange årsager til, at graviditeten udebliver.
Og så er der jo også din mand.. Der kan også være forskellige årsager hos din mand, som gør, at du ikke bliver gravid. Mandens alder har ikke den samme betydning som kvindens alder, men mange mænd har nedsat sædkvalitet. Faktisk skønner man, at 40% af danske mænd har nedsat sædkvalitet, det kan både være for få sædceller, men det kan også være sædceller, som er for ubevægelige eller ikke ser rigtige ud. Hvis din mand har nedsat sædkvalitet, så vil det naturligt være svært at blive gravid.
Derudover så er der forskellige faktorer som påvirker fertiliteten hos både mænd og kvinder:
- overvægt eller undervægt
- rygning
- alkohol
- hormonforstyrrende stoffer og miljømæssige påvirkninger
- visse typer af medicin
- koffein - f.eks. et højt indtag af kaffe
- kost
Da I har forsøgt at blive gravide igennem et år, så tænker jeg faktisk, at det vil være helt relevant, at I taler med en læge. Der kan godt være en forklaring på, hvorfor det ikke lykkes for jer, og det kan være en idé at undersøge... Start med at kontakte jeres egen læge og aftal med ham/hende, hvad næste skridt skal være :)
Kvinder vil ofte få lavet en vaginal ultralydsscanning, hvor man ser på æggestokken og antallet af follikler. Man tager ofte også en blødprøve, for at måle mængden af
Anti-Müllersk Hormon (AMH), som fortæller, hvor stor en ægreserve du har.
Din mand vil skulle aflevere en sædprøve.
Hvis I finder ud af, at der er en forklaring på, hvorfor du ikke bliver gravid, så er I så langt og kan så tage stilling til, hvad I så skal gøre... hvis I får at vide, at alt hos jer begge ser fint og helt normalt ud, så lyder det som om, at I må væbne jer med tålmodighed. Statistikken siger, at efter 3 måneder vil 50% have opnået graviditet, efter 6 måneder vil 70% være blevet gravide og efter 12 måneder 85%...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, og krydser alt hvad krydses kan for at I snart kan glæde jer over et nyt lille spirende liv i din mave :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske