Svar: Flyture og stråling under graviditet

18. december 2019

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anne

Tak for dit brev og stort tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt :)

Der gælder forskellige regler for, hvorvidt man kan flyve, når man er gravid - reglerne er forskellige alt efter hvilket flyselskab man vælger - generelt gælder dog, at det er okay at flyve indtil 4 uger før fødslen, altså indtil uge 36.

Det er dog også sådan, at der for flypersonale gælder særlige regler. Jeg mener, at f.eks. stewardesser anbefales at stoppe enten før 12. eller 16. uge og i stedet tildeles de kontorarbejde på jorden. At stewardesser ikke anbefales at flyve hænger sammen med, at det fysisk kan være hårdt - stå/gå i mange timer, skubbe vogne, tunge løft osv. og at man sikkerhedsmæssigt skal være i stand til at stå til rådighed hele tiden under flyturen. Hvis man er gravid kan man naturligt godt blive dårlig og vil derfor ikke kunne hjælpe passagererne, ligesom graviditeten naturligt kan give nedsat bevægelighed...

Jeg har ved søgning på nettet fundet et par norske og svenske artikler, som beskriver at gravide piloter kan flyve indtil uge 26, hvis de vel at mærke har en fuldstændig ukompliceret graviditet. De må f.eks. ikke have problemer med svimmelhed, kvalme, lav hæmoglobin, ...

Annonce

... urinvejsinfektion, blødning fra underlivet, forhøjet BT eller lignende.

Derudover så er der en øget risiko for blodpropper, når man flyver - især ved langdistanceture. Det vil sige +4 timer. Om denne er forøget ved graviditet, tør jeg desværre ikke sige, men under alle omstændigheder er det en god idé at bruge kompressionsstrømper, ligesom det vil være godt at bevæge sig rundt og ikke sidde stille for længe af gangen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er også vigtigt, at selen placeres under din mave og ikke hen over maven, ligesom du naturligt hele tiden skal holde øje med, hvordan du egentlig har det. Hvor meget lufttryk, stråling, tidsforskel osv. spiller ind, tør jeg ikke svare på... Generelt bør det at flyve ikke være farligt, men jo tættere på fødslen man kommer, jo større risiko er der naturligvis for at vandet går - og ingen har rigtig lyst til en fødsel i flere tusinde meters højde. Det er derfor, at man ikke må flyve, når man nærmer sig terminstidspunktet, eller hvis man har haft problemer i graviditeten.

Måske kunne du kontakte en flymedicinsk klinik og få mere information også i forhold til din specifikke situation :)

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke! Og jeg glæder mig til at følge jer igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor