Svar: Flyture og stråling under graviditet
18. december 2019
Alder:
0 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og stort tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt :)
Der gælder forskellige regler for, hvorvidt man kan flyve, når man er gravid - reglerne er forskellige alt efter hvilket flyselskab man vælger - generelt gælder dog, at det er okay at flyve indtil 4 uger før fødslen, altså indtil uge 36.
Det er dog også sådan, at der for flypersonale gælder særlige regler. Jeg mener, at f.eks. stewardesser anbefales at stoppe enten før 12. eller 16. uge og i stedet tildeles de kontorarbejde på jorden. At stewardesser ikke anbefales at flyve hænger sammen med, at det fysisk kan være hårdt - stå/gå i mange timer, skubbe vogne, tunge løft osv. og at man sikkerhedsmæssigt skal være i stand til at stå til rådighed hele tiden under flyturen. Hvis man er gravid kan man naturligt godt blive dårlig og vil derfor ikke kunne hjælpe passagererne, ligesom graviditeten naturligt kan give nedsat bevægelighed...
Jeg har ved søgning på nettet fundet et par norske og svenske artikler, som beskriver at gravide piloter kan flyve indtil uge 26, hvis de vel at mærke har en fuldstændig ukompliceret graviditet. De må f.eks. ikke have problemer med svimmelhed, kvalme, lav hæmoglobin, urinvejsinfektion, blødning fra underlivet, forhøjet BT eller lignende.
Derudover så er der en øget risiko for blodpropper, når man flyver - især ved langdistanceture. Det vil sige +4 timer. Om denne er forøget ved graviditet, tør jeg desværre ikke sige, men under alle omstændigheder er det en god idé at bruge kompressionsstrømper, ligesom det vil være godt at bevæge sig rundt og ikke sidde stille for længe af gangen.
Det er også vigtigt, at selen placeres under din mave og ikke hen over maven, ligesom du naturligt hele tiden skal holde øje med, hvordan du egentlig har det. Hvor meget lufttryk, stråling, tidsforskel osv. spiller ind, tør jeg ikke svare på... Generelt bør det at flyve ikke være farligt, men jo tættere på fødslen man kommer, jo større risiko er der naturligvis for at vandet går - og ingen har rigtig lyst til en fødsel i flere tusinde meters højde. Det er derfor, at man ikke må flyve, når man nærmer sig terminstidspunktet, eller hvis man har haft problemer i graviditeten.
Måske kunne du kontakte en flymedicinsk klinik og få mere information også i forhold til din specifikke situation :)
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke! Og jeg glæder mig til at følge jer igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske