Svar: Blodprøve for PCB

5. august 2019

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære frustrerede

Tak for dit brev og stort tillykke med, at du venter dig :)

Hej med dig. PCB er en miljøgift, der kan skade både mennesker og miljø. PCB blev brugt, da man byggede huse, lejligheder osv. i Danmark fra 1950-1977. Det blev brugt i byggematerialer som fuger, termovinduer, gulvbelægninger, maling og lysstofarmaturer. Hvis jeres bolig er bygget i den periode, er det derfor helt relevant, at du er opmærksom på, om der kan være PCB i jeres bolig (eller i din mors bolig for den sags skyld).

Det vurderes, at der er PCB i 75% af de bygninger, som er opført i perioden 1950-1977. MEN undersøgelser viser, at det er i mindre end 2% af bygningerne, at der er PCB i indåndingsluften, som har sundhedsmæssig betydning. Selvom din kærestes bolig er bygget i den periode, så er det altså slet ikke sikkert, at PCB er et problem for dig/jer.

Du kan finde ud af, om der er risiko for PCB i jeres bolig ved at bruge risikooplysningsværktøjet på pcb-guiden.dk. Her kan du også læse om, hvad du skal gøre, hvis der er PCB i jeres bygning. Det er f.eks. vigtigt, at du sikrer god ventilation, det kan være en god idé at installere en ventilator, ligesom det er vigtigt, at I søger for at holde godt rent (PCB samler sig i støv).

I kan også finde ud af, hvilke materialer der indeholder PCB og få fagfolk ...

Annonce

... til at fjerne disse. Hvis I ejer et hus, vil det være jeres opgave at fjerne PCB, og I har selv ansvaret for at undersøge, om der er PCB i jeres bolig. I skal kontakte kommunen for at høre, hvordan man gør dette. Hvis I bor i lejlighed skal I drøfte problematikken med beboer/ejerforeningen. Er der PCB vil det ikke kun gælde jeres lejlighed, men hele ejendommen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

For at få taget en blodprøve for PCB så skal man normalt have bevis for, at man har været eksponeret for PCB f.eks. hvis man har været ansat i byggebranchen eller hvis man bor i en bygning, hvor der er påvist meget høje mængder PCB. Jeg forstår godt, at du kan føle at en blodprøve kan give dig en vis ro, men det er desværre ikke en indikation for at måle PCB i blodet. Når man tager en blodprøve, så er der 209 forskellige PCB-forbindelser at kikke efter, og selvom man så valgte at gøre dette, så har man ikke noget at holde tallene op imod. Man ved faktisk ikke, hvor meget der skal til for at fremkalde sygdom, og derfor kan man heller ikke sige noget om, hvorvidt et givet niveu er farligt. På nuværende tidspunkt, så er der ikke noget, som tyder på, at niveauet i danske bygninger påvirker helbreddet, og derfor anbefales blodprøver for PCB normalt ikke...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og du kan læse mere på pcb-guiden.dk :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder