Svar: Blodprøve for PCB
5. august 2019
Alder:
0 mdr.
Kære frustrerede
Tak for dit brev og stort tillykke med, at du venter dig :)
Hej med dig. PCB er en miljøgift, der kan skade både mennesker og miljø. PCB blev brugt, da man byggede huse, lejligheder osv. i Danmark fra 1950-1977. Det blev brugt i byggematerialer som fuger, termovinduer, gulvbelægninger, maling og lysstofarmaturer. Hvis jeres bolig er bygget i den periode, er det derfor helt relevant, at du er opmærksom på, om der kan være PCB i jeres bolig (eller i din mors bolig for den sags skyld).
Det vurderes, at der er PCB i 75% af de bygninger, som er opført i perioden 1950-1977. MEN undersøgelser viser, at det er i mindre end 2% af bygningerne, at der er PCB i indåndingsluften, som har sundhedsmæssig betydning. Selvom din kærestes bolig er bygget i den periode, så er det altså slet ikke sikkert, at PCB er et problem for dig/jer.
Du kan finde ud af, om der er risiko for PCB i jeres bolig ved at bruge risikooplysningsværktøjet på pcb-guiden.dk. Her kan du også læse om, hvad du skal gøre, hvis der er PCB i jeres bygning. Det er f.eks. vigtigt, at du sikrer god ventilation, det kan være en god idé at installere en ventilator, ligesom det er vigtigt, at I søger for at holde godt rent (PCB samler sig i støv).
I kan også finde ud af, hvilke materialer der indeholder PCB og få fagfolk til at fjerne disse. Hvis I ejer et hus, vil det være jeres opgave at fjerne PCB, og I har selv ansvaret for at undersøge, om der er PCB i jeres bolig. I skal kontakte kommunen for at høre, hvordan man gør dette. Hvis I bor i lejlighed skal I drøfte problematikken med beboer/ejerforeningen. Er der PCB vil det ikke kun gælde jeres lejlighed, men hele ejendommen.
For at få taget en blodprøve for PCB så skal man normalt have bevis for, at man har været eksponeret for PCB f.eks. hvis man har været ansat i byggebranchen eller hvis man bor i en bygning, hvor der er påvist meget høje mængder PCB. Jeg forstår godt, at du kan føle at en blodprøve kan give dig en vis ro, men det er desværre ikke en indikation for at måle PCB i blodet. Når man tager en blodprøve, så er der 209 forskellige PCB-forbindelser at kikke efter, og selvom man så valgte at gøre dette, så har man ikke noget at holde tallene op imod. Man ved faktisk ikke, hvor meget der skal til for at fremkalde sygdom, og derfor kan man heller ikke sige noget om, hvorvidt et givet niveu er farligt. På nuværende tidspunkt, så er der ikke noget, som tyder på, at niveauet i danske bygninger påvirker helbreddet, og derfor anbefales blodprøver for PCB normalt ikke...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og du kan læse mere på pcb-guiden.dk :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske