Svar: Graviditet og mobilstråling
5. august 2019
Alder:
0 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Jeg har spurgt Sundhedsstyrelsen, hvorvidt vi har nogle retningslinjer eller råd til gravide omkring mobilstråling - og vi har ikke nogle anbefalinger specifikt for gravide. Der er dog nogle generelle råd, som det anbefales alle at følge - også gravide.
Generelt anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man følger en række forholdsregler og ud fra et forsigtighedsprincip anbefales det f.eks. at man bruger headset/håndfrit under samtaler, at man sms´er i stedet for at ringe, når det drejer sig om enkelte beskeder, og at man begrænser samtaler, når sende/modtage forhold er dårlige – f.eks. når man sidder i toget…
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke brug af såkaldte antistrålingcovers, som sælges til afskærmning mod elektromagnetisk stråling – heller ikke til gravide. Hvis du gerne vil begrænse din eksponering for strålingen fra en bærbar computer, tablet eller lignende, kan du i stedet øge afstanden til strålekilden, dvs. placere computeren eller tabletten på et bord foran dig i stedet for i skødet. Du kan også slukke for routeren eller bruge computere og tablets offline, når den trådløse funktion ikke skal bruges.
At gravide skulle optage mere stråling end andre, tror jeg ikke der er noget om. Og ud fra ovenstående fra sundhedsstyrelsen, så lyder det som om, at du har taget dine forholdsregler. Jeg tror bestemt ikke, at du skal gå rundt og være bekymret for mobilstråling fra masten i nærheden af, hvor I bor. Der er som nævnt tale om råd ud fra et forsigtighedsprincip.
Jeg tænker, at du skal forsøge at tage det stille og roligt og prøve at nyde din graviditet uden for mange bekymringer :) Det er også vigtigt for den lille i din mave, at du netop har det godt, nyder graviditeten og det spirende liv, uden at bekymre dig unødigt, stresse dig selv og lignende... :)
Knus med på vejen, og jeg glæder mig til at følge dig/jer fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske