Svar: Graviditet og mobilstråling

5. august 2019

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Christina

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Jeg har spurgt Sundhedsstyrelsen, hvorvidt vi har nogle retningslinjer eller råd til gravide omkring mobilstråling - og vi har ikke nogle anbefalinger specifikt for gravide. Der er dog nogle generelle råd, som det anbefales alle at følge - også gravide.

Generelt anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man følger en række forholdsregler og ud fra et forsigtighedsprincip anbefales det f.eks. at man bruger headset/håndfrit under samtaler, at man sms´er i stedet for at ringe, når det drejer sig om enkelte beskeder, og at man begrænser samtaler, når sende/modtage forhold er dårlige – f.eks. når man sidder i toget…

Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke brug af såkaldte antistrålingcovers, som sælges til afskærmning mod elektromagnetisk stråling – heller ikke til gravide. Hvis du gerne vil begrænse din eksponering for strålingen fra en bærbar computer, tablet eller lignende, kan du i stedet øge ...

Annonce

... afstanden til strålekilden, dvs. placere computeren eller tabletten på et bord foran dig i stedet for i skødet. Du kan også slukke for routeren eller bruge computere og tablets offline, når den trådløse funktion ikke skal bruges.

At gravide skulle optage mere stråling end andre, tror jeg ikke der er noget om. Og ud fra ovenstående fra sundhedsstyrelsen, så lyder det som om, at du har taget dine forholdsregler. Jeg tror bestemt ikke, at du skal gå rundt og være bekymret for mobilstråling fra masten i nærheden af, hvor I bor. Der er som nævnt tale om råd ud fra et forsigtighedsprincip.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg tænker, at du skal forsøge at tage det stille og roligt og prøve at nyde din graviditet uden for mange bekymringer :) Det er også vigtigt for den lille i din mave, at du netop har det godt, nyder graviditeten og det spirende liv, uden at bekymre dig unødigt, stresse dig selv og lignende... :)

Knus med på vejen, og jeg glæder mig til at følge dig/jer fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder