Svar: Prøver på at blive gravid og tatovering

8. april 2019

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Hvor dejligt, at du og din mand gerne vil arbejde aktivt på at få en lille...

Tillykke med din tatovering! Og tak for dit fine spørgsmål :)

Jeg har forsøgt at finde undersøgelser og anbefalinger omkring tatoveringer, både før og under graviditet...

Tatoveringer giver altid en risiko for infektion eller andre komplikationer, og derfor anbefales det altid, at man venter med at få en tatovering, til barnet er født.

Bispebjerg Hospital skriver blandt andet "Er du kvinde og gravid, prøver du på at blive gravid eller kan du være blevet gravid uden at vide det? I så fald bør du overveje, at tatoveringsblæk kan indeholde kemiske stoffer, der påvirker celledelingen og som potentielt kan påvirke et foster, særlig i det tidlige svangerskab. Ingen blæk er sikre for gravide".

De skriver "i det tidlige svangerskab", og jeg kan ikke finde nogle undersøgelser omkring præcis hvor mange uger. Jeg kan dog på flere amerikanske hjemmesider læse, at der er en risiko hele graviditeten, men at det især er i de første 12 uger, at risikoen for barnet er størst.

De 6 måneder, som din veninde har sagt, hænger måske sammen med, at man ikke kan være bloddoner i 6 måneder efter, at man har ...

Annonce

... fået en tatovering. Her skriver Bispebjerg Hospital blandt andet "Som bloddonor betragtes din helbredstilstand som usikker de første ca. 6 måneder, og du kan derfor ikke give blod, før du er konstateret fri for HIV og leverbetændelse, som kan overføres ved tatovering"... Af samme årsag kunne man måske skønne, at det var en god idé at vente med en planlagt graviditet...

Der er meget svært at finde noget helt præcist, hvis man som dig netop har fået en tatovering og ikke er gravid endnu, men bare gerne vil vide, hvornår man kan "komme i gang"...

Det lyder som om, at du er glad for din tatovering og ingen problemer har haft med den. Jeg går ud fra, at du har fået den lavet hos en erfaren tatovør, og at hygiejnen osv. har været i orden, ligesom du selv sørger for at holde din tatovering ren, så den heler som den skal og uden problemer... og umiddelbart ville jeg ikke tro, at du skulle vente i 6 måneder... men jeg kan desværre ikke finde noget konkret...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du prøver at tale med din læge - hvis det skønnes nødvendigt, så kan man jo teste dig for HIV og leverbetændelse...

Det er det nærmeste, jeg kommer et svar til dig - jeg håber, at du kan bruge det videre :)

Rigtig meget held og lykke...!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig