Svar: Prøver på at blive gravid og tatovering
8. april 2019
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Hvor dejligt, at du og din mand gerne vil arbejde aktivt på at få en lille...
Tillykke med din tatovering! Og tak for dit fine spørgsmål :)
Jeg har forsøgt at finde undersøgelser og anbefalinger omkring tatoveringer, både før og under graviditet...
Tatoveringer giver altid en risiko for infektion eller andre komplikationer, og derfor anbefales det altid, at man venter med at få en tatovering, til barnet er født.
Bispebjerg Hospital skriver blandt andet "Er du kvinde og gravid, prøver du på at blive gravid eller kan du være blevet gravid uden at vide det? I så fald bør du overveje, at tatoveringsblæk kan indeholde kemiske stoffer, der påvirker celledelingen og som potentielt kan påvirke et foster, særlig i det tidlige svangerskab. Ingen blæk er sikre for gravide".
De skriver "i det tidlige svangerskab", og jeg kan ikke finde nogle undersøgelser omkring præcis hvor mange uger. Jeg kan dog på flere amerikanske hjemmesider læse, at der er en risiko hele graviditeten, men at det især er i de første 12 uger, at risikoen for barnet er størst.
De 6 måneder, som din veninde har sagt, hænger måske sammen med, at man ikke kan være bloddoner i 6 måneder efter, at man har fået en tatovering. Her skriver Bispebjerg Hospital blandt andet "Som bloddonor betragtes din helbredstilstand som usikker de første ca. 6 måneder, og du kan derfor ikke give blod, før du er konstateret fri for HIV og leverbetændelse, som kan overføres ved tatovering"... Af samme årsag kunne man måske skønne, at det var en god idé at vente med en planlagt graviditet...
Der er meget svært at finde noget helt præcist, hvis man som dig netop har fået en tatovering og ikke er gravid endnu, men bare gerne vil vide, hvornår man kan "komme i gang"...
Det lyder som om, at du er glad for din tatovering og ingen problemer har haft med den. Jeg går ud fra, at du har fået den lavet hos en erfaren tatovør, og at hygiejnen osv. har været i orden, ligesom du selv sørger for at holde din tatovering ren, så den heler som den skal og uden problemer... og umiddelbart ville jeg ikke tro, at du skulle vente i 6 måneder... men jeg kan desværre ikke finde noget konkret...
Jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du prøver at tale med din læge - hvis det skønnes nødvendigt, så kan man jo teste dig for HIV og leverbetændelse...
Det er det nærmeste, jeg kommer et svar til dig - jeg håber, at du kan bruge det videre :)
Rigtig meget held og lykke...!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske