Svar: Negativ graviditetstest, men manglende mens
21. oktober 2017
Alder:
15 mdr.
Kære LS
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om, at amning godt kan spille ind og give nogle hormonelle forandringer, og du ammer jo stadig ofte 2-3 gange dagligt... Man ved, at det at børn dier og hyppigheden af, at barnet kommer til bryst har betydning, fordi det hindrer ægløsning, ligesom amning også kan påvirke slimhinden i livmoderen.
Du har dog haft regelmæssig menstruation siden midt juli, og du har en helt klar fornemmelse af, hvornår du har haft ægløsning - og du ved, at du har været sammen med din kæreste på dette tidspunkt. Det betyder, at du meget vel kan være gravid. Eller sagt på en anden måde, så er chancen for at du er gravid stor, når I har haft sex på dit ægløsningstidspunkt, og når din menstruation i den periode var rimeligt stabil...
Det er ikke altid at en graviditetstest viser positiv. Testen afhænger af indholdet af HCG, som er graviditetshormonet. Nogle kvinder er lidt sene til at producere HCG, og så kan en test godt vise negativ, selvom man faktisk er gravid.
Jeg synes derfor, at du skal bede om en tid hos din læge. Lægen kan f.eks. tage en blodprøve, hvor man kan måle det nøjagtige HCG-tal. Lægen kan også give lave en gynækologisk undersøgelse og også henvise dig til en gynækolog, som evt. kan skanne dig...
Selvom din kæreste har fået målt sin sædkvalitet, og her fået konstateret, at den ikke er helt så god, som man kunne ønske sig, så kan du jo godt være blevet gravid - og derfor synes jeg, at du bør kontakte din læge...
Rigtig meget held og lykke og knus med på vejen - hvad lægen så end finder ud af :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske