Svar: Graviditetskvalme

16. juli 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære svært forkvalmede :)

Stort tillykke med at du venter dig - hvor er det dejligt, selvom det ikke var helt planlagt:)

Det lyder hårdt med graviditetskvalme, - og et gammel husmoderråd er at spise mandler. Du kan derfor prøve at tage 3-5 mandler af gangen og tygge dem godt - og se om de kan hjælpe dig...

Mange kvinder har også glæde af at have et stykke knækbrød eller lidt kiks ved siden af sengen sammen med et glas vand. Det kan hjælpe, hvis du kan spise og drikke lidt, før du står op...

Nogle kvinder har også glæde af at drikke danskvand i stedet for almindelige postevand, fordi kulsyren kan virke kvalmestillende.

Mynte i mad og drikke, er også et hyppigt brugt råd, og mange har også glæde af ingefær, som du forsøger dig med allerede :) Nogen har også glæde af at sutte på pebermyntepastiller...

Med hensyn til Primperan, så bør der ligge en indlægsseddel i pakken, hvor du kan læse om præparatet, og hvor meget du kan tage hvornår. Selvom egen læge har ferie, så kan du altid ringe til ...

Annonce

... lægen, der burde være en henvisning til en anden læge, som vikarierer, og som bør kunne informere dig om, hvordan du skal forholde dig.

Når jeg slår Primperan op, så står der under graviditet "kan om nødvendigt anvendes", men de skriver også, at du som udgangspunkt bør undgå at tage medicin under graviditet. Det anbefales, at tage 10 mg højst 3 gange dagligt. Og det anbefales ikke, at du tager det i mere end 5 dage, uden at du taler med din læge.

Jeg vil anbefale dig, at du prøver at ringe til din læge og hører om ikke der på telefonsvareren henvises til en læge, som du kan tale med, alternativt må du kontakte vagtlægen:)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god sommer!

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

---------------------------------
Tilbagemelding den 20. juli 2017:

Kære Helen.

Jeg har været et smut forbi sygehuset og her fik jeg antihistamin i kombination med stærk b vitamin og det har hjulpet. Blot så du kan give rådet videre.

Tak for hurtigt svar og god sommer!

Denne information hermed givet videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor