Svar: Graviditetskvalme
16. juli 2017
Alder:
0 mdr.
Kære svært forkvalmede :)
Stort tillykke med at du venter dig - hvor er det dejligt, selvom det ikke var helt planlagt:)
Det lyder hårdt med graviditetskvalme, - og et gammel husmoderråd er at spise mandler. Du kan derfor prøve at tage 3-5 mandler af gangen og tygge dem godt - og se om de kan hjælpe dig...
Mange kvinder har også glæde af at have et stykke knækbrød eller lidt kiks ved siden af sengen sammen med et glas vand. Det kan hjælpe, hvis du kan spise og drikke lidt, før du står op...
Nogle kvinder har også glæde af at drikke danskvand i stedet for almindelige postevand, fordi kulsyren kan virke kvalmestillende.
Mynte i mad og drikke, er også et hyppigt brugt råd, og mange har også glæde af ingefær, som du forsøger dig med allerede :) Nogen har også glæde af at sutte på pebermyntepastiller...
Med hensyn til Primperan, så bør der ligge en indlægsseddel i pakken, hvor du kan læse om præparatet, og hvor meget du kan tage hvornår. Selvom egen læge har ferie, så kan du altid ringe til lægen, der burde være en henvisning til en anden læge, som vikarierer, og som bør kunne informere dig om, hvordan du skal forholde dig.
Når jeg slår Primperan op, så står der under graviditet "kan om nødvendigt anvendes", men de skriver også, at du som udgangspunkt bør undgå at tage medicin under graviditet. Det anbefales, at tage 10 mg højst 3 gange dagligt. Og det anbefales ikke, at du tager det i mere end 5 dage, uden at du taler med din læge.
Jeg vil anbefale dig, at du prøver at ringe til din læge og hører om ikke der på telefonsvareren henvises til en læge, som du kan tale med, alternativt må du kontakte vagtlægen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god sommer!
---------------------------------
Tilbagemelding den 20. juli 2017:
Kære Helen.
Jeg har været et smut forbi sygehuset og her fik jeg antihistamin i kombination med stærk b vitamin og det har hjulpet. Blot så du kan give rådet videre.
Tak for hurtigt svar og god sommer!
Denne information hermed givet videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske