Svar: Lillesøster på vej!
1. august 2016
Alder:
22 mdr.
Kære vordende mor til to
Tusind gange til lykke med at I venter jer en lille ny - hvor er det dejligt! Og det lyder som om, at graviditeten forløber rigtig fint, og alle har det godt :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng interesserer sig for mors mave, din navle, sin egen navle osv. Og I skal naturligvis forklare ham, at der er en baby i maven og også meget gerne lade ham mærke, når babyen sparker osv. Så han på den måde føler sig lidt inddraget, for han hører og ser jo, at maven er noget I interesserer jer for og andre - f.eks. bedsteforældre - også viser interesse for :)
Han forstår naturligvis ikke, hvad det er - og hvad det reelt betyder, at der kommer en baby, og det er begrænset, hvor meget I kan forberede ham. Det har dog også sine fordele, at han ikke er ældre end han er - for I kan jo ikke kræve mere af ham, end I nu engang kan, og I kommer derfor ikke så let til at sige "nu må du lige vente lidt" eller "nu må du lige selv" - for det kan han ikke, når han kun er 2 år gammel. Det bliver ekstra hårdt for jer med to små børn, to blebørn, som kræver rigtig meget kontakt, nærhed, forståelse, hjælp osv. Men for ham, kan det i nogle situationer faktisk godt være en fordel:) Og samtidig kan de to jo få stor glæde af hinanden i årene frem :)
Graviditeten vil allerede påvirke ham - han mærker, at mor ikke længere løfter ham op og bærer ham rundt som tidligere. Han mærker, at pladsen på dit skød er mere trang osv. og det kan naturligt godt gøre, at han kan virke lidt mere klyngende, have ekstra brug for netop mor - og du skal naturligvis forsøge at imødekomme dette så godt som muligt.
Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om at blive storebror, om at få en lille ny baby ind i familien. Det kan nogle gange være godt at læse om andre og det kan hjælpe ham til at forstå lidt bedre, hvad det er for forandringer, der sker i jeres liv. Måske vil han have glæde af en babydukke, som han kan give mad, give tøj på og tage tøj af, putte til lur osv...:)
Hvis der er babyer i jeres omgangskreds, eller I møder babyer på jeres vej, så vis ham dem og forklar, hvad en baby er, så han ved, hvad det er I taler om og det på den måde bliver lidt mere konkret for ham :)
Han vil i en alder af to år, begynde at forholde sig til at han er en dreng og at lillesøster er en pige. Han vil begynde at forholde sig til, hvem han selv er, hvad han kan, hvordan han påvirker andre - og hvordan andre påvirker ham. Man siger, at 2årige er igang med at udvikle deres selvbillede. De viser det ofte ved at sige "jeg" eller "det er min" f.eks. sige "min mor" :) Han vil blive rigtigt ked af det, hvis I irettesætter ham og blive ekstra stolt, hvis I roser ham. Han vil være meget følsom overfor, hvordan I reagerer på ham og på det han siger og gør - og det skal I naturligvis have i tankerne, når han i denne alder også skal forholde sig til at skulle dele jer med en anden. Det er vigtigt, at han ikke føler sig afvist af jer, fordi lillesøster kommer ind i jeres familie :) Det gør ondt, at skulle dele mor og far med hende - og man siger, at han vil kunne føle både sorg, vrede og angst i den situation.
Sorgen handler om, at han ikke længere har jer for sig selv, en sorg over at have mistet dette. Vreden handler om, at I har bragt ham i denne situation - og vreden vil ofte være rettet mod mor, som jo netop har været gravid og som bringer lillesøster hjem. Og angsten handler om, at han kan være bange for at miste jer, kan være i tvivl om I stadig elsker ham lige så højt som tidligere - eller om lillesøster tager hans plads.
Og samtidig med alle disse følelser, så er han jo en meget lille dreng, som er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og hans verden vil naturligt bryde sammen en gang imellem, fordi alt virker svært og uoverskueligt - og det skal I naturligvis have forståelse for og evne at rumme :) Han vil naturligt mangle ord og han vil reagere fysisk - og det skal der være plads til. Det vil være helt naturligt, at der kommer en reaktion.
Dermed ikke sagt, at det ikke også er super dejligt, at I skal have en lillesøster - for det er det bestemt :) I skal blot prøve at finde balancen mellem, hvor meget han skal inddrages og interessere sig for lillesøster og hvor meget I gør med ham alene, så han netop mærker, at I stadig er der for ham :)
I kan måske have glæde af at læse bogen "Barn nr. 2" af Lykke Møller Kristensen og Margrethe Brun Hansen. Jeg har også bidraget med et par kapitler :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - også med den forestående fødsel :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske