Svar: Bitre mandler og gravid
23. januar 2015
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen officielle retningslinjer omkring indtag af bitre mandler og graviditet. Det handler sandsynligvis om, at de smager så dårligt, at man normalt ikke når at spise særlig mange…
Mandler er et gammelt husmoderråd mod kvalme netop til gravide. Mandler betragtes normalt som sunde, da de indeholder fibre, E-vitamin, enkeltumættede fedtsyrer (ca. 34%), kalium, kalk, fosfor og jern. Derfor er det umiddelbart helt okay, at du spiser mandler:)
Så vidt jeg kan finde ud af, så er det sjældent, at der er ret mange bitre mandler i en pose med søde mandler. Du har købt en pose søde mandler, og i den vil der så f.eks. kunne være 1-2 bitre mandler… Det afhænger lidt af, fra hvilket land mandlerne kommer. Du skriver, at du har spist op til 10 bitre mandler og jeg kan desværre ikke finde noget om, hvor mange du kan indtage eller hvor grænsen går…:(
Der er sandsynligvis ikke grund til bekymring, men jeg synes du bør drøfte det med din læge:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske