Svar: Økologi og graviditet
8. december 2014
Alder:
0 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint, at du forsøger at købe økologisk, når du har mulighed for det, men da I bor på Grønland og mulighederne for økologi ikke er til stede, så er det naturligvis sådan det er - og det skal du ikke gå rundt og have det dårligt over!
Du har fuldstændig ret i, at det er rigtig godt, at du spiser varieret og sørger for at spise lidt fra alle fødevaregrupper - også almindelig frugt og grønt - fremfor at alt skal være økologisk. Jo mere varieret jo bedre er det.
Og så er det generelt vigtigt, at du medtænker, hvordan du gør i din dagligdag. Det handler ikke kun om dit indtag af mad, men det er f.eks. også vigtigt, at du ikke udsætter dig selv og dit barn for rygning (direkte eller passivt). Ligesom et stort forbrug af kosmetik, hårfavning osv. også bør sættes ned. Det vil være godt at du bruger f.eks. svanemærkede shampoo, sæbe, vaskemidler osv. uden parfume, hvis du kan få fat i det. Ligesom brug af spraymaling og lignende bør undgås - så medtænk indretning af børneværelse og maling…
På hjemmesiden klartilstorken.dk kan du finde miljøstyrelsens anbefalinger til gravide og ammende og du kan også tage en test:)
Håber du hermed har fået lidt ro på, og at du nyder din graviditet:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske