Svar: Bækkenløsning - igen?

7. oktober 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære du

Tak for dit brev:)

Det er din læge eller en jordemoder, som vil være bedst til at svare på hvor stor sandsynligheden er for at du får bækkenløsning igen, hvis du igen bliver gravid. Jeg mener at der vil være en forhøjet risiko, men jeg ved ikke, hvor stor riskoen er. Jeg mener også at have læst, at smerterne kan være værre, når man oplever at få det igen, ligesom symptomerne på bækkenløsning kan opstå tidligere i graviditeten.

Det er altid en fysisk belastning at være gravid og din krop vil naturligt skulle indstille sig på den kommende fødsel. Det betyder at din led og ledbånd vil blive bløde og mere eftergivelige i hele kroppen, men især i bækkenet - når barnet skal fødes, så er det vigtigt at bækkenet kan give efter, så barnet kan komme ud.

Du ...

Annonce

... kan, så vidt jeg ved godt forebygge, men dog ikke fjerne risikoen for at få bækkenløsning igen. Du kan dog lave nogle øvelser, som kan styrke musklerne i din bækkenbund og i din ryg og det vil kunne hjælpe. Derudover kan du være bevidst om dine sidde stillinger, være bevidst om, hvordan du bruger din krop, løfter osv. Jeg tænker også, at det vil være en rigtig god idé at du taler med en fysioterapeut, som kan give dig nogle øvelser, som du kan lave både før, under og efter en evt. graviditet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg mener man normalt siger, at du ikke bør blive gravid før du har haft mindst 6 måneder uden bækkenbundssmerter.. men det må du ikke hænge mig op på. Som sagt vil det være rigtig godt, at du drøfter jeres situation med lægen:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder