Svar: Bækkenløsning - igen?
7. oktober 2014
Alder:
15 mdr.
Kære du
Tak for dit brev:)
Det er din læge eller en jordemoder, som vil være bedst til at svare på hvor stor sandsynligheden er for at du får bækkenløsning igen, hvis du igen bliver gravid. Jeg mener at der vil være en forhøjet risiko, men jeg ved ikke, hvor stor riskoen er. Jeg mener også at have læst, at smerterne kan være værre, når man oplever at få det igen, ligesom symptomerne på bækkenløsning kan opstå tidligere i graviditeten.
Det er altid en fysisk belastning at være gravid og din krop vil naturligt skulle indstille sig på den kommende fødsel. Det betyder at din led og ledbånd vil blive bløde og mere eftergivelige i hele kroppen, men især i bækkenet - når barnet skal fødes, så er det vigtigt at bækkenet kan give efter, så barnet kan komme ud.
Du kan, så vidt jeg ved godt forebygge, men dog ikke fjerne risikoen for at få bækkenløsning igen. Du kan dog lave nogle øvelser, som kan styrke musklerne i din bækkenbund og i din ryg og det vil kunne hjælpe. Derudover kan du være bevidst om dine sidde stillinger, være bevidst om, hvordan du bruger din krop, løfter osv. Jeg tænker også, at det vil være en rigtig god idé at du taler med en fysioterapeut, som kan give dig nogle øvelser, som du kan lave både før, under og efter en evt. graviditet.
Jeg mener man normalt siger, at du ikke bør blive gravid før du har haft mindst 6 måneder uden bækkenbundssmerter.. men det må du ikke hænge mig op på. Som sagt vil det være rigtig godt, at du drøfter jeres situation med lægen:)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske