Svar: Taget på eller gravid/fantom spark eller spark
5. juli 2014
Alder:
0 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg synes bestemt at du skal undersøges for en graviditet. Du kan vælge at kontakte din egen læge og få en undersøgelse der og evt. til henvisning til gynækolog, som kan scanne dig. Er du gravid skal du til egen læge, for at få lavet bla. en vandrejournal. Du kan også vælge at kontakte scanningsklinikken, som du har besøgt før og bede om at få en scanning, så man kan se om der er en baby i din mave.
Den historie du har med dig, kunne sagtens forklare, at du rent faktisk er gravid og nok ret langt henne. Der er mange ting som peger i den retning:
Du ved fra dine tidligere graviditeter at du er langsom til at danne HCG, hvorfor en graviditetstest kan vise falsk negativ.
Du har fra dine andre graviditeter oplevet at have menstruationslignende blødning i starten selvom du har været gravid.
Du oplever spark og bevægelse i din mave - ja du kan godt have tarmbevægelser, men det du beskriver lyder som mere end dette, og da du har været gravid flere gange før, så har du jo en rimelig god fornemmelse af, hvordan spark føles.
Du er blevet scannet for 4-5 måneder siden, hvor de kunne se at der måske var et befrugtet æg, men det har været så tidligt i forløbet, at de ikke har kunne garantere dig en graviditet - du har fået en menstruationslignende blødning og har derfor troet at du så ikke var gravid - men ja - det lyder som om at du godt kan være 16-20 uger henne og din mave er rund…
Du skal undersøges - og ligger der en lille baby derinde, så er det dejligt. Gør der ikke, så spiller din krop dig noget af et puds, men så ved du det og må så forholde dig til den situation. Så til læge og/eller scanningsklinik med dig!
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske