Svar: Graviditet

24. februar 2014

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Hvor er det dejligt at du venter dig igen - stort tillykke med det! Det lyder som om at I længe har ønsket jer at få en lille en mere, og det er rigtig dejligt, at du nu har fået en ny positiv graviditetstest :)

Det er naturligvis din læge eller jordemoder, som råder dig bedst i graviditeten, generelt gælder dog, at det anbefales gravide at dyrke moderat motion. Det vil sige at du f.eks. kan cykle, gå eller løbe en lille tur, svømme, gå til graviditetsgymnastik- eller -yoga eller dyrke f.eks. Pilates.

Hvis man har dyrket idræt på højt niveau og træner meget, så kan man ofte godt bibeholde et vist niveau, selvom man bliver gravid. Men man bør ikke øge intensiteten af sin træning under graviditeten.

Motionsformer der normalt ikke anbefales under graviditet er sport, hvor der indgår stød, fald eller tryk - eller risiko for dette, det kan f.eks. være håndbold eller at stå på ski. Ekstrem aerobic eller styrketræning, hvor bækkenbunden belastes og ryggen belastes anbefales heller ikke. Hvis du kan sidde ned imens du laver styrketræningsøvelser, så kan du dog ...

Annonce

... ofte godt gøre dette... Den siddende styrketræning anbefales, fordi man hos gravide har oplevet at fosterets hjertefrekvens kortvarigt kan blive langsommere. Derudover skal man være opmærksom på, at visse styrketræningsøvelser af overkroppen kan øge trykket i bugmusklerne, hvilket er uhensigtsmæssigt, når man er gravid.

Motion er vigtigt for gravide, men det gælder for kvinder der oplever deres graviditet helt problemfri - det er rigtig vigtigt at lytte til sin krop og reagere på de signaler kroppen sender. Da du har aborteret før, så synes jeg det vil være relevant at tale med din læge om, hvordan du skal forholde dig, nu da du er gravid igen - hvor meget motion må du dyrke og hvor intens og hård træning du bør lave.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig dejligt at du stadig gerne vil holde dig i form og dyrke motion, det er meget positivt - men prøv at lave en aftale med en træner, der kan give dig et program, som er specifikt tilpasset din graviditet.

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat - jeg krydser fingre for at det hele går helt som det skal denne gang :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder