Svar: Graviditet
24. februar 2014
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt at du venter dig igen - stort tillykke med det! Det lyder som om at I længe har ønsket jer at få en lille en mere, og det er rigtig dejligt, at du nu har fået en ny positiv graviditetstest :)
Det er naturligvis din læge eller jordemoder, som råder dig bedst i graviditeten, generelt gælder dog, at det anbefales gravide at dyrke moderat motion. Det vil sige at du f.eks. kan cykle, gå eller løbe en lille tur, svømme, gå til graviditetsgymnastik- eller -yoga eller dyrke f.eks. Pilates.
Hvis man har dyrket idræt på højt niveau og træner meget, så kan man ofte godt bibeholde et vist niveau, selvom man bliver gravid. Men man bør ikke øge intensiteten af sin træning under graviditeten.
Motionsformer der normalt ikke anbefales under graviditet er sport, hvor der indgår stød, fald eller tryk - eller risiko for dette, det kan f.eks. være håndbold eller at stå på ski. Ekstrem aerobic eller styrketræning, hvor bækkenbunden belastes og ryggen belastes anbefales heller ikke. Hvis du kan sidde ned imens du laver styrketræningsøvelser, så kan du dog ofte godt gøre dette... Den siddende styrketræning anbefales, fordi man hos gravide har oplevet at fosterets hjertefrekvens kortvarigt kan blive langsommere. Derudover skal man være opmærksom på, at visse styrketræningsøvelser af overkroppen kan øge trykket i bugmusklerne, hvilket er uhensigtsmæssigt, når man er gravid.
Motion er vigtigt for gravide, men det gælder for kvinder der oplever deres graviditet helt problemfri - det er rigtig vigtigt at lytte til sin krop og reagere på de signaler kroppen sender. Da du har aborteret før, så synes jeg det vil være relevant at tale med din læge om, hvordan du skal forholde dig, nu da du er gravid igen - hvor meget motion må du dyrke og hvor intens og hård træning du bør lave.
Det er rigtig dejligt at du stadig gerne vil holde dig i form og dyrke motion, det er meget positivt - men prøv at lave en aftale med en træner, der kan give dig et program, som er specifikt tilpasset din graviditet.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat - jeg krydser fingre for at det hele går helt som det skal denne gang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske