Svar: Kommende fødsel og storebror
3. januar 2014
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål - og rigtig godt nytår! :)
Det er rigtig dejligt at mormor har mulighed for at komme, når fødslen går igang, så hun kan være hos storebror - og jeg synes ikke I skal vække ham, for at sige farvel. Lad ham sove, få den søvn han har behov for og når han så vågner og I ikke er der, så vil han naturligt spørge efter jer, og mormor vil så forklare ham, at I er på sygehuset, fordi lillebror er på vej og at hun er der, passer på ham og at de to skal hygge sig sammen.
Vågner han, fordi han oplever en del tumult og snakken, så skal mormor naturligvis være der, trøste og berolige. Mormor kan tage ham med i seng og putte sig med ham og se om han så kan sove videre og hvis ikke, så kan de to sætte sig og se en film eller andet hyggeligt. Det er lige meget, bare der kommer ro på :) Og I må bare forklare, at I kører af sted, fordi nu kommer lillebror.
Hvis du skal på sygehuset imens han er i vuggestue, så vil det måske også være mormor som henter ham der og han vil på samme måde ikke kunne forstå ,hvorfor det er hende der kommer - og igen må hun forklare og betrygge og lade ham mærke, at hun er der for ham og at de to nu har "dig og mig-tid":)
Hvis du bliver på sygehuset, så er det måske også mormor, der skal tage ham med op på afdelingen for at besøge jer - det kommer jo helt an på, hvornår på døgnet det er og hvordan det hele forløber. Måske kan mormor komme med storebror og kan tage ham med hjem igen, måske kan mormor komme med storebror og han kan tage med far hjem, måske er det far, som tager hjem og henter storebror ... Der er ingen faste regler her og du kan ikke lægge dig fast på noget bestemt, det må afhænge helt at situationen. Og netop fordi alt på mange måder er så usikkert, så er det også begrænset, hvor meget du kan forberede ham. Det bedste du kan gøre er derfor at vise ham, at du er der, stadig elsker ham og at han altid vil have en særlig plads i dit hjerte:)
Det vil være rigtig fint også at læse bøger for ham om at få en lillebror eller lillesøster. Der findes rigtig mange gode børnebøger og billedebøger om emnet, som både viser billeder af hvordan babyen ligger ind i maven og som også beskriver nogle af de følelser man kan have, når der pludselig kommer en lille ny, som man skal dele mor og far med:)
Hvis vandet går eller veerne starter imens I alle er hjemme, så må du tage det stille og roligt, ringe efter din mor, som kommer og så vinker I farvel og kører til sygehuset - ligesom hvis mormor skulle passe ham og I skulle i byen. Prøv at tage det så stille og roligt som det nu er muligt i den situation :)
Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at få lov til også at følge jeres lillebror og jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske