Svar: Kommende fødsel og storebror

3. januar 2014

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål - og rigtig godt nytår! :)

Det er rigtig dejligt at mormor har mulighed for at komme, når fødslen går igang, så hun kan være hos storebror - og jeg synes ikke I skal vække ham, for at sige farvel. Lad ham sove, få den søvn han har behov for og når han så vågner og I ikke er der, så vil han naturligt spørge efter jer, og mormor vil så forklare ham, at I er på sygehuset, fordi lillebror er på vej og at hun er der, passer på ham og at de to skal hygge sig sammen.

Vågner han, fordi han oplever en del tumult og snakken, så skal mormor naturligvis være der, trøste og berolige. Mormor kan tage ham med i seng og putte sig med ham og se om han så kan sove videre og hvis ikke, så kan de to sætte sig og se en film eller andet hyggeligt. Det er lige meget, bare der kommer ro på :) Og I må bare forklare, at I kører af sted, fordi nu kommer lillebror.

Hvis du skal på sygehuset imens han er i vuggestue, så vil det måske også være mormor som henter ham der og han vil på samme måde ikke kunne forstå ,hvorfor det er hende der kommer - og igen må hun forklare og betrygge og lade ham mærke, at hun er der for ham og at de to nu har "dig og mig-tid":)

Hvis du bliver på sygehuset, så er det måske også mormor, der skal tage ham med op på afdelingen for at besøge jer - det kommer jo helt an på, hvornår på ...

Annonce

... døgnet det er og hvordan det hele forløber. Måske kan mormor komme med storebror og kan tage ham med hjem igen, måske kan mormor komme med storebror og han kan tage med far hjem, måske er det far, som tager hjem og henter storebror ... Der er ingen faste regler her og du kan ikke lægge dig fast på noget bestemt, det må afhænge helt at situationen. Og netop fordi alt på mange måder er så usikkert, så er det også begrænset, hvor meget du kan forberede ham. Det bedste du kan gøre er derfor at vise ham, at du er der, stadig elsker ham og at han altid vil have en særlig plads i dit hjerte:)

Det vil være rigtig fint også at læse bøger for ham om at få en lillebror eller lillesøster. Der findes rigtig mange gode børnebøger og billedebøger om emnet, som både viser billeder af hvordan babyen ligger ind i maven og som også beskriver nogle af de følelser man kan have, når der pludselig kommer en lille ny, som man skal dele mor og far med:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis vandet går eller veerne starter imens I alle er hjemme, så må du tage det stille og roligt, ringe efter din mor, som kommer og så vinker I farvel og kører til sygehuset - ligesom hvis mormor skulle passe ham og I skulle i byen. Prøv at tage det så stille og roligt som det nu er muligt i den situation :)

Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at få lov til også at følge jeres lillebror og jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder