Svar: At fortælle om graviditet

18. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære M.

Tak for dit brev :) Og stort stort tillykke med at du venter dig igen - hvor er det bare dejligt for jer!

Det kan være svært at finde det rette tidspunkt at fortælle det til storebror, for han kan jo ikke forholde sig til tid og der går laaaang tid før den lille baby kommer. Modsat, så ved jeg også fra dine tidligere breve, at han er en dreng der tænker rigtig meget over tingene, og jeg tænker derfor, at I heller ikke skal være for længe om at fortælle ham, at "mor har en baby i maven".

Ved familie og venner det? Jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis I forældre fortæller ham det og at det ikke er mormor eller en anden som pludselig siger "du skal være storebror" - jeg synes det skal være jer, som fortæller ham om det.

Der findes ikke kun en måde at sige det på - nogle gange kan det være en idé at læse bøger om babyer i maven, det at få en lillebror eller lillesøster og så fortælle det derud fra. Andre gange kan det være bedre at fortælle det først og så låne bøger om det bagefter.

Nogle gange kan han se det - se din mave bliver ...

Annonce

... større og I kan fortælle ham, at det er fordi der er en baby i maven. Nogle gange kan det være at drage paralleller til venner og familie, de andre i børnehaven osv. "Vi skal fortælle dig noget vigtigt - vi skal have en baby, ligesom xx" eller "du skal være storebror ligesom xx" eller hvordan I nu vil sige det.

Da han naturligt vil have svært ved at forholde sig til tid, så kan det være en god idé at sætte lidt af de ting på, som skal ske først - "først bliver det jul, så bliver det fastelavn, det bliver vinter - der sker mange ting før babyen kommer - først til sommer kommer babyen" eller lignende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal naturligvis være forberedte på, at hans interesse ikke vil være så stor. Han vil måske bare sige "nå, okay" og så lege videre - men så har han lidt at tænke over og I kan tale mere om det hen af vejen i takt med at graviditeten skrider frem.

Du kan evt. låne bogen "Barn nr. 2" af Lykke Møller Kristensen og Margrethe Brun Hansen på biblioteket.

Rigtig meget held og lykke med det hele og glæder mig til at følge jeres lille familie videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder