Svar: At fortælle om graviditet
18. oktober 2013
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære M.
Tak for dit brev :) Og stort stort tillykke med at du venter dig igen - hvor er det bare dejligt for jer!
Det kan være svært at finde det rette tidspunkt at fortælle det til storebror, for han kan jo ikke forholde sig til tid og der går laaaang tid før den lille baby kommer. Modsat, så ved jeg også fra dine tidligere breve, at han er en dreng der tænker rigtig meget over tingene, og jeg tænker derfor, at I heller ikke skal være for længe om at fortælle ham, at "mor har en baby i maven".
Ved familie og venner det? Jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis I forældre fortæller ham det og at det ikke er mormor eller en anden som pludselig siger "du skal være storebror" - jeg synes det skal være jer, som fortæller ham om det.
Der findes ikke kun en måde at sige det på - nogle gange kan det være en idé at læse bøger om babyer i maven, det at få en lillebror eller lillesøster og så fortælle det derud fra. Andre gange kan det være bedre at fortælle det først og så låne bøger om det bagefter.
Nogle gange kan han se det - se din mave bliver større og I kan fortælle ham, at det er fordi der er en baby i maven. Nogle gange kan det være at drage paralleller til venner og familie, de andre i børnehaven osv. "Vi skal fortælle dig noget vigtigt - vi skal have en baby, ligesom xx" eller "du skal være storebror ligesom xx" eller hvordan I nu vil sige det.
Da han naturligt vil have svært ved at forholde sig til tid, så kan det være en god idé at sætte lidt af de ting på, som skal ske først - "først bliver det jul, så bliver det fastelavn, det bliver vinter - der sker mange ting før babyen kommer - først til sommer kommer babyen" eller lignende.
I skal naturligvis være forberedte på, at hans interesse ikke vil være så stor. Han vil måske bare sige "nå, okay" og så lege videre - men så har han lidt at tænke over og I kan tale mere om det hen af vejen i takt med at graviditeten skrider frem.
Du kan evt. låne bogen "Barn nr. 2" af Lykke Møller Kristensen og Margrethe Brun Hansen på biblioteket.
Rigtig meget held og lykke med det hele og glæder mig til at følge jeres lille familie videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske