Svar: Solsikkekerner og hørfrø
22. november 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev :)
Hørfrø og solsikkekerner har et højt indhold af tungmetallet cadmium. Hvis man indtager større mængder af disse kerner, så er der en risiko for at cadmium opkoncentreres i kroppen og det kan give nyreskader. Derfor anbefales at man generelt ikke indtager hørfrø og solsikkekerner i større mængder.
Hørfrø har derudover et naturligt indhold af det der kaldes cyanogene glykosider, der kan give en akut forgiftning, hvis man indtager meget store mængder. Det kan derudover give skader på nervesystemet.
Der er ikke samme problemer med andre frø som sesamfrø, pinjekerner, græskarkerner og birkes. Disse frø og kerner har et væsentligt lavere cadmiumindhold end solsikkekerner og hørfrø.
Når Fødevarestyrelsen har været ude og advare imod stort indtag af hørfrø og solsikkekerner, så er det fordi netop disse ofte anbefales på grund af deres store indhold af sunde fedtsyrer. Men planteolier giver de samme sunde fedtsyrer og når man spiser fisk, får man naturligt også disse fedtsyrer.
Det anbefales at vi generelt spiser varieret og spiser efter kostrådene - herunder må vi gerne spise lidt hørfrø og solsikkefrø, men ikke spise store mængder. Kernerne og frø kan f.eks. godt bruges i begrænset omfang i blandt andet brød, hvor de indgår som en mindre del.
Som gravid skal du spise varieret og sundt og følge de gængse kostråd. At du har spist et par stykker rugbrød, hvori der har været lidt hørfrø og solsikkekerner burde ikke være noget problem. Det har jo netop ikke udgjort en særlig stor del af brødet og du har ikke spist særlig meget :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske