Svar: Solsikkekerner og hørfrø

22. november 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anette

Tak for dit brev :)

Hørfrø og solsikkekerner har et højt indhold af tungmetallet cadmium. Hvis man indtager større mængder af disse kerner, så er der en risiko for at cadmium opkoncentreres i kroppen og det kan give nyreskader. Derfor anbefales at man generelt ikke indtager hørfrø og solsikkekerner i større mængder.

Hørfrø har derudover et naturligt indhold af det der kaldes cyanogene glykosider, der kan give en akut forgiftning, hvis man indtager meget store mængder. Det kan derudover give skader på nervesystemet.

Der er ikke samme problemer med andre frø som sesamfrø, pinjekerner, græskarkerner og birkes. Disse frø og kerner har et væsentligt lavere cadmiumindhold end solsikkekerner og hørfrø.

Når Fødevarestyrelsen har været ude og advare imod stort indtag af hørfrø og solsikkekerner, så ...

Annonce

... er det fordi netop disse ofte anbefales på grund af deres store indhold af sunde fedtsyrer. Men planteolier giver de samme sunde fedtsyrer og når man spiser fisk, får man naturligt også disse fedtsyrer.

Det anbefales at vi generelt spiser varieret og spiser efter kostrådene - herunder må vi gerne spise lidt hørfrø og solsikkefrø, men ikke spise store mængder. Kernerne og frø kan f.eks. godt bruges i begrænset omfang i blandt andet brød, hvor de indgår som en mindre del.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som gravid skal du spise varieret og sundt og følge de gængse kostråd. At du har spist et par stykker rugbrød, hvori der har været lidt hørfrø og solsikkekerner burde ikke være noget problem. Det har jo netop ikke udgjort en særlig stor del af brødet og du har ikke spist særlig meget :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!