Svar: Madrester og opvarmning

16. september 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anette

Det kan være en rigtig god idé at genbruge madrester, der kan spares en del penge på den måde og rester fra aftensmaden kan fint bruges til frokost, eller man kan bruge rester til nye retter.

Grundlæggende anbefales det at man overholder de hygiejniske regler, når man bruger madrester. Det betyder at man altid skal vaske hænder før madlavning, at man skal bruge forskellige spækbrætter til kød og grøntsager og at man sørger for at køle maden hurtigt ned, hvis den skal gemmes.

Derudover er det rigtigt, som du skriver, at hvis maden skal genopvarmes, så er det vigtigt at opvarme den til minimum 75 grader.

Hvis man f.eks. genbruger en kødsovs til lasagne eller bruger det som pizzatopping, kommer det i en tærte eller lignende, så vil det naturligt blive varmet godt nok op. Det samme burde gælde ...

Annonce

... f.eks. koteletter, frikadeller eller lignende, som man varmer igen på panden eller i ovnen. Har I fået koteletter eller andre stykker kød og du vil spise det til frokost næste dag, så kan du normalt fint bruge det som pålæg, uden at varme det op. Det gælder f.eks. rostbeef, flæskesteg, frikadeller og lignende, der sagtens kan spises koldt. Hvorvidt maden skal genopvarmes må således komme lidt an på, hvad type fødevarer der er tale om.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg er ret overbevist om at der ikke har været problemer med at genbruge de koteletter I har fået og du kan sagtens spise gennemstegt kød koldt som pålæg. Du kan dog altid kontakte fødevarestyrelsen f.eks. via altomkost.dk og spørge :) Får du noget andet at vide, end jeg har fortalt dig her, vil jeg meget gerne have det at vide.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder