Svar: Madrester og opvarmning
16. september 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Anette
Det kan være en rigtig god idé at genbruge madrester, der kan spares en del penge på den måde og rester fra aftensmaden kan fint bruges til frokost, eller man kan bruge rester til nye retter.
Grundlæggende anbefales det at man overholder de hygiejniske regler, når man bruger madrester. Det betyder at man altid skal vaske hænder før madlavning, at man skal bruge forskellige spækbrætter til kød og grøntsager og at man sørger for at køle maden hurtigt ned, hvis den skal gemmes.
Derudover er det rigtigt, som du skriver, at hvis maden skal genopvarmes, så er det vigtigt at opvarme den til minimum 75 grader.
Hvis man f.eks. genbruger en kødsovs til lasagne eller bruger det som pizzatopping, kommer det i en tærte eller lignende, så vil det naturligt blive varmet godt nok op. Det samme burde gælde f.eks. koteletter, frikadeller eller lignende, som man varmer igen på panden eller i ovnen. Har I fået koteletter eller andre stykker kød og du vil spise det til frokost næste dag, så kan du normalt fint bruge det som pålæg, uden at varme det op. Det gælder f.eks. rostbeef, flæskesteg, frikadeller og lignende, der sagtens kan spises koldt. Hvorvidt maden skal genopvarmes må således komme lidt an på, hvad type fødevarer der er tale om.
Jeg er ret overbevist om at der ikke har været problemer med at genbruge de koteletter I har fået og du kan sagtens spise gennemstegt kød koldt som pålæg. Du kan dog altid kontakte fødevarestyrelsen f.eks. via altomkost.dk og spørge :) Får du noget andet at vide, end jeg har fortalt dig her, vil jeg meget gerne have det at vide.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske