Svar: Øm mave
10. september 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev :)
Dit barn i maven vil normalt godt kunne tåle at du bukker dig sammen eller bukker dig forover. Men du skal naturligvis hele tiden prøve at fornemme, hvordan du har det og hvis en bestemt bevægelse gør ondt eller gør at du får det dårligt, så må det anbefales at du ikke laver denne bevægelse.
Det er normalt at være "øm i maven" på den måde, at i takt med at livmoderen vokser og lægger sig på plads, så kan det strække i ligamenterne, som er de bånd er ligesom holder livmoderen på plads. Mange kvinder oplever især dette i 16-20 uge og det kommer især i forbindelse med en bevægelse eller når man skifter stilling. Det kaldes ligamentsmerter og det er helt normalt.
Senere i graviditeten kan man opleve det samme, fordi livmoderen her vokser ekstra meget og ligamenterne skal strækkes yderligere.
Du skal naturligvis være opmærksom på, hvordan din mave i øvrigt virker og om du begynder at få tidlige plukveer. Plukveer i uge 19 vil være meget tidligt og de må ikke gøre ondt. Hvis det er tilfældet, så skal man være opmærksom. Plukveer er ufrivillige sammentrækninger i livmoderen og hvis din mave bliver hård og spids og det gør ondt, så skal du tale med din jordemoder og/eller læge om det. Hos dig lyder det dog umiddelbart som ligamentsmerter og dermed noget der er helt normalt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske