Svar: Øm mave

10. september 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anette

Tak for dit brev :)

Dit barn i maven vil normalt godt kunne tåle at du bukker dig sammen eller bukker dig forover. Men du skal naturligvis hele tiden prøve at fornemme, hvordan du har det og hvis en bestemt bevægelse gør ondt eller gør at du får det dårligt, så må det anbefales at du ikke laver denne bevægelse.

Det er normalt at være "øm i maven" på den måde, at i takt med at livmoderen vokser og lægger sig på plads, så kan det strække i ligamenterne, som er de bånd er ligesom holder livmoderen på plads. Mange kvinder oplever især dette i 16-20 uge og det kommer især i forbindelse med en bevægelse eller når man skifter stilling. Det kaldes ligamentsmerter og det er ...

Annonce

... helt normalt.

Senere i graviditeten kan man opleve det samme, fordi livmoderen her vokser ekstra meget og ligamenterne skal strækkes yderligere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis være opmærksom på, hvordan din mave i øvrigt virker og om du begynder at få tidlige plukveer. Plukveer i uge 19 vil være meget tidligt og de må ikke gøre ondt. Hvis det er tilfældet, så skal man være opmærksom. Plukveer er ufrivillige sammentrækninger i livmoderen og hvis din mave bliver hård og spids og det gør ondt, så skal du tale med din jordemoder og/eller læge om det. Hos dig lyder det dog umiddelbart som ligamentsmerter og dermed noget der er helt normalt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet