Svar: Kost - frikadeller og ost
11. august 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Anette
Du må gerne spise frikadeller (både varme og kolde), når du er gravid. Det burde der ikke være problemer med.
Du må også gerne spise skiveost. Og ost kan være en udmærket måde at få lidt ekstra kalk på :)
De oste du bør undgå er oste fremstillet af upasteuriseret mælk (rå mælk). En del udenlandske oste er upasteuriserede og det er især udenlandsk ost, som man skal være påpasselig med.
De oste som du køber i den normale dagligvare handel og som er dansk produceret er der normalt ingen problemer med at spise. I følge loven skal man i Danmark bruge pasteuriseret mælk til ost. Så køber du en dansk produceret ost, så burde du kunne spise den med uden at være nervøs - uanset om det er en skiveost, en buko smelteost eller en ostehaps ...
I bløde oste, fremstillet af upasteuriseret mælk, f.eks. visse skimmeloste, kan der være bakterien listeria monocytogenes. Denne bakterie findes overalt i miljøet og derfor også i mange råvarer. Den vokser fint ved køleskabstemperatur og de fleste af os spiser den med mellemrum - uden at blive syge af det. Men hos en gravid er det vigtigt at undgå smitte med Listeria.
Men igen - oste fremstillet i Danmark og lavet af pasteuriseret mælk burde ikke indeholde listeria moncytogenes og der er som sagt normalt ikke problemer med at spise dansk produceret ost.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske