Svar: Perler i ovnen
7. juni 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev og tillykke med at du venter dig - hvor er det dejligt at I skal have en lille en mere og at det er lykkes, når du nu har været gravid uden for livmoderen før. Det har været en dramatisk oplevelse og så meget desto dejligere, at der nu er en lille på vej :)
De sidste år er der blevet mere og mere fokus på at vi som gravide skal tænke os godt om, når det kommer til brug af forskellige kemikalier i hjemmet. Vi skal overveje, hvad vi bruger af make-up, vaskemidler, cremer osv. Ligesom vi også skal overveje hvornår vi maler børneværelse og om vi i det hele taget gør det og vi skal overveje hvad vi spiser osv. osv. Det er rigtig vigtigt, ingen tvivl om det og som udgangspunkt skal du naturligt gøre det bedste du kan og tage dig de forholdsregler der nu engang anbefales.
Og så en gang imellem, så "går det alligevel galt". Du når slet ikke at tænke over at perler der smeltes i ovnen måske kan udgøre en risiko, du ville jo bare hygge dig med din datter på 4 år ...
Om det udgør en risiko tør jeg ikke sige, - i hvert fald tror jeg ikke den er særlig stor og jeg synes du skal tage det stille og roligt. Glæd dig over det spirende liv i din mave og forsøg at nyde det.
Hvis du synes at ovnen trænger til rensning eller vil rense for en sikkerhedsskyld, så må du naturligvis gerne rense den - MEN her skal du jo så overveje at bruge selvrensefunktion, hvis den har det. Skal du bruge ovnrens der sprøjtes ind i ovnen og vaskes af, så vil det være en rigtig god idé at lade den kommende far tage sig af dette job ... :)
Håber du her har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske