Svar: Perler i ovnen

7. juni 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anette

Tak for dit brev og tillykke med at du venter dig - hvor er det dejligt at I skal have en lille en mere og at det er lykkes, når du nu har været gravid uden for livmoderen før. Det har været en dramatisk oplevelse og så meget desto dejligere, at der nu er en lille på vej :)

De sidste år er der blevet mere og mere fokus på at vi som gravide skal tænke os godt om, når det kommer til brug af forskellige kemikalier i hjemmet. Vi skal overveje, hvad vi bruger af make-up, vaskemidler, cremer osv. Ligesom vi også skal overveje hvornår vi maler børneværelse og om vi i det hele taget gør det og vi skal overveje hvad vi spiser osv. osv. Det er rigtig vigtigt, ingen tvivl om det og som udgangspunkt skal du naturligt gøre det bedste du kan og tage dig de forholdsregler der nu engang anbefales.

Og så ...

Annonce

... en gang imellem, så "går det alligevel galt". Du når slet ikke at tænke over at perler der smeltes i ovnen måske kan udgøre en risiko, du ville jo bare hygge dig med din datter på 4 år ...

Om det udgør en risiko tør jeg ikke sige, - i hvert fald tror jeg ikke den er særlig stor og jeg synes du skal tage det stille og roligt. Glæd dig over det spirende liv i din mave og forsøg at nyde det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du synes at ovnen trænger til rensning eller vil rense for en sikkerhedsskyld, så må du naturligvis gerne rense den - MEN her skal du jo så overveje at bruge selvrensefunktion, hvis den har det. Skal du bruge ovnrens der sprøjtes ind i ovnen og vaskes af, så vil det være en rigtig god idé at lade den kommende far tage sig af dette job ... :)

Håber du her har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig