Svar: Lillesøster kommer nok for tidligt

18. maj 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anne

Tak for dit brev ...

Jeg håber at det går stille og roligt hos jer og at lillepigen holder sig i maven lidt endnu .. :) Det er som du skriver rigtig vigtigt at hun er der så længe som muligt og hvis du kan holde hende i maven til uge 34 vil det være rigtig godt - men hver dag tæller og det er vigtigt at du lytter til lægerne og følger alle de råd de giver dig.

Det kan være svært at ligge stille og være sygemeldt, når man også har en 2 årig storebror, der naturligt gerne vil sin mor og du vil naturligt også gerne ham. Men det er rigtig vigtigt at du prioriterer den ro der er nødvendigt, for at du går gravid så længe som muligt.

Hvis barnet i din mave er stresset, så betyder det at hendes hjertet slår hurtigere, at pulsen er forøget osv. og det er det lægerne vil holde øje med. Man vil sandsynligvis lægge en strimmel på din mave, hvor man måler hendes hjerterytme osv. så man kan følge hvordan hun har det. Der er lavet nogle forskellige undersøgelser som viser at hvis man som gravid er stresset og har stresshormoner i kroppen så kan disse overføres til barnet og at det kan skade barnet på sigt. Derfor er det vigtigt at du forsøger ikke at være stresset, selvom situationen er som den er, så skal du prøve at slappe af og finde den ro, der er nødvendig. Dine lever og galdetal kan du sandsynligvis ikke gøre så meget ved, men du kan forsøge at skabe den ro, som måske kan gøre at hun bliver i maven lidt længere ...

Måske har lægerne sagt til dig at du ikke må gå rundt, men skal ligge så meget ned som muligt. Måske har de sagt at du ikke må tage offentlige transportmidler og ikke selv må køre bil. Måske har de sagt at du ikke må have samleje med din mand. At du ikke må lave fysisk anstrengende arbejde som rengøring eller lignende. Måske at du ikke må bære på storebror ... Og det er vigtigt at du lytter til hvad de siger :)

Hvis jeres datter kommer for tidligt, så vil hun blive lagt i en kuvøse. Man lægger hende i en kuvøse fordi det hjælper hende med at holde temperaturen stabil og samtidig er det let at holde øje med hende og hvordan hun har det. Hun vil få små elektroder på sin brystkasse og man vil på den måde kunne se kurver over hendes hjerterytme og puls på en skræm. Elektroderne vil også registrere hendes vejrtrækning og hvis hun holder pause i sin vejrtrækning, så vil der udløses en alarm og personalet træder til med det samme.

Man vil også give hende en lille hue på, som hjælper hende med at holde varmen og samtidig bruges den også til at holde blandt andet Cpap på plads. Cpap står for Continuous Positive Airway Pressure og er to små plastikrør der placeres i hendes næsebor og som hjælper hende med at trække vejret. Cpap´en sørger for at hendes lunger holder sig udfoldede (Cpap er faktisk en dansk opfindelse :))

Hun vil også få en sonde, hvorigennem hun vil få mælk og evt. medicin. Hun vil evt. også få drop og vil ofte få taget blodprøver, temperatur osv.

Hvis hun er stabil, så vil hun komme ud og ligge hos dig eller far - også selvom hun har Cpap og er koblet til forskellige monitorer ...

Annonce

... med elektroder osv. Det vil være rigtig godt at hun netop får hud mod hud kontakt og får jeres hjerterytme, vejrtrækningsrytme og varme. Alt det hun kender fra tiden i maven. Det vil også fremme amning at hun ligger på din brystkasse og dufter din mælk, og stille og roligt måske smager lidt med tungen på brystvorten.

Du vil sandsynligvis meget hurtigt blive bedt om at starte udmalkning med brystpumpe, så hun kan få din mælk. Den mælk du producerer vil være tilpasset din datters behov og hendes alder og vil være særligt indholdsrig på næringsstoffer, som hun har brug for. Stimulering og udmalkning starter derfor meget hurtigt. Og hen af vejen, så hjælpes du til at få amningen igang.

Hvornår hun bades første gang afhænger helt af hvor stabil hun er. Men du oplæres hurtigt i at pleje hende selv. Plejen består i at give hende mælk, skifte hendes ble, flytte på hendes iltmåler, hjælpe hende med at skifte stilling, måle hendes temperatur osv. Der er naturligt personale hos jer hele tiden, men det er dit barn og derfor også dig der stille og roligt varetager hendes pleje, med den støtte og hjælp der nu er nødvendig.

Jeg har spurgt min svigerinde der også har født for tidligt, om der var en bog, som hun særligt ville anbefale dig at læse og hun foreslog "Født for tidligt" af Jonna Jepsen. Det er en praktisk forældrehåndbog, som netop med fordel kan læses i graviditeten og forberede dig. Du kan godt blive skræmt af mange andre bøger og af at læse på nettet, for der er mange triste forældreberetninger og det er ikke dem du har brug for lige nu. Min bog som du nævner, kan du også bruge, men bør korrigere i forhold til alder. Den er mest anvendelig, når I kommer hjem :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Overvej også hvad jeres datter skal hedde, så hun har et navn, når hun kommer ud. Hun får sandsynligvis et navneskilt ved kuvøsen og det er dejligt at hun så har et navn og der ikke bare står "pige" og så jeres efternavn ...

Sørg for at have lidt babyudstyr klar, så du (eller nok mest far) ikke skal tænke så meget over dette, når og hvis I pludselig er på sygehuset. Find ud af før hun kommer hvor du kan købe præmatur babytøj, så hun kan få en dragt på, når hun bliver frisk nok til det :) Du kan købe tøj der er særligt egnet til tiden på sygehuset, som ikke skal tages over hovedet og hvor der er et lille hul i siden, hvor elektroderne kan komme ud. Når hun kommer ud af kuvøsen, så lægges hun i en lille vugge og så vil det være godt at hun har en dragt på :)

Rigshospitalets neonataal afdeling har lavet nogle forskellige pjecer til forældre om de forskellige emner, der er vigtige at vide noget om, når man har et for tidlig født barn. Jeg vil sende dig et link i en separat mail, så du kan se hvad man vejleder omkring i Danmark. Der er f.eks. også pjecer om udmalkning og amning og også om plejen af det lille barn.

Du nævner selv at en klud der dufter af dig, kan være godt og det har du helt ret i. Så når hun kommer, må du gerne give hende en sådan klud med i kuvøsen :)

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre