Svar: Vedr. bristning og fødsel

9. maj 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Marie

Tak for dit brev og tillykke med lillepigens 2 års fødselsdag :)

Det er helt naturligt at du er usikker omkring en ny fødsel, med det forløb du har bag dig og det vil være rigtig godt at du, når du bliver gravid, taler med jordemoderen om dette allerede fra starten.

Jordemoder og læge vil kunne finde din tidligere fødejournal frem og vil kunne se hvad der er sket og vil ud fra dette kunne tale med dig om, hvordan det vil gå når du skal føde igen. Det vil være en rigtig god idé at du beder om at få en samtale med en obstetrisk læge (en fødselslæge), gerne tidligt i forløbet. En obstetriker er uddannet til netop at vurdere din situation og hvad der vil være bedste fødsel for dig og for det kommende barn.

Til en sådan samtale vil jeg foreslå dig, at du for det første er ærlig omkring hvorvidt du har lyst til at føde igen og om du er bange for det. Du skal overveje om du ønsker at gennemgå en vaginal fødsel eller om du måske vil have et kejsersnit, og du skal tale med obstetrikeren om fordele og ulemper ved begge dele.

Den ...

Annonce

... obstetriske læge skal også vurdere om du er i risiko for at få en ny bristning. En
sphincter-ruptur grad 3 og efterfølgende kateteranlæggelse osv. er vigtig at vurdere risikoen for - det er ikke pjattet eller hysterisk og det skal naturligvis vurderes, hvad der er bedst for dig og barnet og hvad risikoen er. Det er slet ikke sikkert det vil ske igen, det afhænger helt af hvad årsagen var sidste gang. Risikoen afhænger af barnets vægt, hvor hurtigt barnet bliver født, om barnet bliver født med cup og om der generelt er overblik over fødslen ....

Og så skal man vurdere dine gener. Altså hvordan har du det med at holde på vandet og afføringen nu, hvordan med prutter, hvordan fungerer dit sexliv osv. Det har altsammen betydning for om man vil anbefale dig at føde vaginalt igen eller i stedet vil anbefale kejsersnit.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så når du bliver gravid, så skal du bede om at få en samtale med en obstetrisk læge, en fødselslæge, og drøfte din tidligere fødsel og din nuværende situation.

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!