Svar: Far på barsel - 0 mdr.

11. april 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Rikke

Tillykke med at du venter dig igen - og så med termin lige om lidt, dejligt! :)

Når små børn bliver født, så er det meget vigtigt for deres udvikling, at få tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede.

Tilknytning sker overtid og ved at I og jeres lille barn lærer hinanden at kende. Jo mere tid I bruger sammen, jo mere knyttes I naturligt til hinanden. Og derfor er det naturligvis rigtig dejligt at far så gerne vil på banen og prioriterer at tage orlov og passe jeres lille ny :)

Det giver dog også nogle udfordringer og den største er amning. Jeres lille baby vil have brug for enten modermælk eller modermælkserstatning til han eller hun er 12 måneder gammel og hvis far skal overtage barsel ved 4.5 måned, så vil jeg anbefale at I ret hurtigt får introduceret en flaske. Hvis du kun ammer, så kan du nemlig godt risikere at jeres barn i 4 måneders alderen vil foretrække brystet og afvise flasken og så får far problemer, når han skal passe i 7 uger ...

Jeg ved slet ikke hvordan du har det med amning ...

Annonce

... og flaske og hvad overvejelser du har gjort dig i den forbindelse. Nogle kvinder vælger slet ikke at amme, andre kvinder vælger at amme og malke ud, så barnet kan få udmalket modermælk i flasken. Andre vælger at amme og supplere med mme på flaske.

Den største udfordring vil opstå, hvis du vælger at supplere amning med mme, for jo yngre barnet er, når man begynder med dette, jo større risiko for at amningen ikke kan bibeholdes. Det påvirker mælkedannelsen, at give flaske. Jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du selv producere. Det er også sådan at det er lettere at spise af en flaske end af brystet og barnet kan derfor foretrække flasken og afvise brystet, hvilket igen betyder at amningen stopper.

I forhold til selve pasningen og den omsorg far kan give, så er den naturligt ligeså god som din :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til storesøster, så er det rigtig dejligt at hun er 4 år. Med den alder vil hun naturligt kunne sætte sig lidt ind i hvad en baby er for en størrelse og vil kunne forstå hvorfor hun nogle gange må vente, ligesom hun også vil kunne hjælpe og sandsynligvis meget gerne vil deltage i plejen og pasningen af den lille en gang imellem. Når det er sagt, så vil hun dog også have meget behov for at vide, at I stadig elsker hende højt og at ingen vil kunne tage hendes plads og at I har kærlighed nok til alle. Hun har brug for at vide hvad der gør hende til noget helt specielt for jer :)

Hun skal naturligvis også prioriteres og vil nyde, hvis I en gang imellem laver noget med hende, som kun hun kan. Så hun føler sig set, mødt og prioriteret :)

Håber I kan bruge dette videre og rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor