Svar: Hvordan påvirker sygdom under graviditeten barnet?
26. februar 2012
Alder:
0 mdr.
Kære evigt syge ...
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at I gerne vil have et barn mere, det er rigtig dejligt at have børn, de ved I - I har jo allerede to ...
Det kræver dog stort overskud at have børn og det lyder ikke som om at overskuddet er til det hos jer lige nu. Du fortæller at du ofte kun er rask 1-2 dage om måneden, at du vægtmæssigt ligger til at være undervægtig, at du ofte er nødt til at spise smertestillende osv. Og selvom I gerne vil have et barn mere, så er jeg nødt til at sige, at det jo ikke lyder optimalt hverken i forhold til at gennemgå en ny graviditet og fødsel, men heller ikke i forhold til at være mor.
Det er meget svært at være mor og tage sig af sine børn, være der for dem, have overskud til at møde dem, se dem og anerkende dem, når man næsten ikke har overskud til sig selv ... Og du skal jo heller ikke kun være mor, du skal også være hustru og også være der for din mand. Og jeg synes I skal prioritere meget hvad I vælger og hvorfor ... :)
Der er mange ting som spiller ind på en god graviditet og fødsel. I 1996-2002 lavede man i Danmark et projekt "Bedre sundhed for mor og barn", hvor man blandt andet undersøgte, hvordan graviditetsperioden påvirker barnets sundhed. Dette projekt har givet stor viden om mange ting - noget af det man har fundet ud af er blandt andet, at hvis man er undervægtig, så er der større risiko for at abortere. Man har også fundet ud af at indtag af medicin f.eks. smertestillende, vil påvirke barnet negativt.
Man havde en mistanke om at feber under første halvdele af graviditeten kunne påvirke fosteret og evt. påvirke til fosterdød. Her viste undersøgelsen dog at feber i sig selv næppe udgør nogen risikofaktor for spontan abort eller dødfødsel. Kvinder, der oplever en feberepisode under en graviditet, behøver således ikke at frygte, at dette vil øge risikoen for fosterdød. Men det er naturligvis vigtigt at finde ud af hvorfor man har feber ...
Andre undersøgelser laver i udlandet tyder på at stress under graviditeten kan påvirke barnet og påvirke barnets udvikling senere hen og hvis man konstant er syg, så er kroppen jo i en stresstilstand, som hverken er god for den gravide eller for barnet.
Jeg kan naturligvis ikke sige hvorvidt I bør få barn nummer 3 som situationen er, det er kun jer der kan vurdere, om det er rigtigt for jer. Men som du beskriver det hele, så tænker jeg umiddelbart at det er rigtig vigtigt at du finder ud af, hvorfor du kontant er syg og at du bliver behandlet, bliver rask ... Du skriver at du går til udredning op hospitalet og jeg håber at de vil kunne finde ud af noget. Prøv også at spørge dem om de vil anbefale en ny graviditet, som situationen er hos jer :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske