Svar: Hvordan påvirker sygdom under graviditeten barnet?

26. februar 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære evigt syge ...

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt at I gerne vil have et barn mere, det er rigtig dejligt at have børn, de ved I - I har jo allerede to ...

Det kræver dog stort overskud at have børn og det lyder ikke som om at overskuddet er til det hos jer lige nu. Du fortæller at du ofte kun er rask 1-2 dage om måneden, at du vægtmæssigt ligger til at være undervægtig, at du ofte er nødt til at spise smertestillende osv. Og selvom I gerne vil have et barn mere, så er jeg nødt til at sige, at det jo ikke lyder optimalt hverken i forhold til at gennemgå en ny graviditet og fødsel, men heller ikke i forhold til at være mor.

Det er meget svært at være mor og tage sig af sine børn, være der for dem, have overskud til at møde dem, se dem og anerkende dem, når man næsten ikke har overskud til sig selv ... Og du skal jo heller ikke kun være mor, du skal også være hustru og også være der for din mand. Og jeg synes I skal prioritere meget hvad I vælger og hvorfor ... :)

Der er mange ting som spiller ind på en god graviditet og fødsel. I 1996-2002 lavede man i Danmark et projekt "Bedre sundhed for mor og barn", hvor man blandt andet undersøgte, hvordan graviditetsperioden påvirker barnets sundhed. Dette projekt har givet stor viden om mange ting - noget af det man har fundet ud af er blandt andet, at hvis man er undervægtig, ...

Annonce

... så er der større risiko for at abortere. Man har også fundet ud af at indtag af medicin f.eks. smertestillende, vil påvirke barnet negativt.

Man havde en mistanke om at feber under første halvdele af graviditeten kunne påvirke fosteret og evt. påvirke til fosterdød. Her viste undersøgelsen dog at feber i sig selv næppe udgør nogen risikofaktor for spontan abort eller dødfødsel. Kvinder, der oplever en feberepisode under en graviditet, behøver således ikke at frygte, at dette vil øge risikoen for fosterdød. Men det er naturligvis vigtigt at finde ud af hvorfor man har feber ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Andre undersøgelser laver i udlandet tyder på at stress under graviditeten kan påvirke barnet og påvirke barnets udvikling senere hen og hvis man konstant er syg, så er kroppen jo i en stresstilstand, som hverken er god for den gravide eller for barnet.

Jeg kan naturligvis ikke sige hvorvidt I bør få barn nummer 3 som situationen er, det er kun jer der kan vurdere, om det er rigtigt for jer. Men som du beskriver det hele, så tænker jeg umiddelbart at det er rigtig vigtigt at du finder ud af, hvorfor du kontant er syg og at du bliver behandlet, bliver rask ... Du skriver at du går til udredning op hospitalet og jeg håber at de vil kunne finde ud af noget. Prøv også at spørge dem om de vil anbefale en ny graviditet, som situationen er hos jer :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie