Svar: Risiko for abort ved at bære op?
25. januar 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Nikkeline
Det er rigtig dejligt at I arbejder på at få nummer to og mon ikke det nok skal lykkes stille og roligt hen af vejen :)
Det er nok en gynækolog eller pædiater der er bedst til at besvare dit spørgsmål og du kan altid få en henvisning hos jeres læge til en gynækolog, så du lige kan blive tjekket og få en snak om, hvorvidt alt er som det skal være. Du vil naturligt også kunne drøfte om løft af din datter, vil kunne påvirke din evne til at blive gravid.
Hvis man har aborteret før, har født for tidligt eller haft andre problemer med graviditet, så kan jeg naturligvis ikke udelukke at det kan påvirke, hvis man har meget tunge løft. Men som du selv skriver, så er "slæber masser af gravide rundt på storebrødre / - søstre" uden at der sker noget ved det og som udgangspunkt er graviditet jo ikke en sygdom.
Arbejdstilsynet har udarbejdet nogle retningslinjer omkring "Gravide og ammendes arbejdsmiljø" og her præciseres det at stød, støj, stråling, tunge løft og langvarigt stående og gående arbejde kan påvirke til abort eller for tidlig fødsel.
De skriver blandt andet i deres vejledning "Risikoen for at føde for tidligt eller hæmmet vækst hos fosteret kan stige ved fysiske belastninger fx gentagne tunge løft, manuelle flytninger af personer, træk og skub eller meget gående og stående arbejde." Citat pkt 1.1.7 Kombinerede fysiske belastninger.
Du kan finde deres retningslinjer på AT.dk
Om de løft du dagligt har med din datter, skulle kunne påvirke til en tidlig abort, tør jeg ikke sige. Det skal du tale med lægen om, men jeg håber at du kan bruge dette lidt videre og så krydser jeg fingre for at du snart bliver gravid igen .. :) Det vil kun være hyggeligt at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske