Svar: Lussingesyge
10. august 2011
Alder:
0 mdr.
Kære MTT
Dejligt at graviditeten skrider stille og roligt fremad - det lyder som om at du har det godt og at I rigtig er begyndt at glæde jer :)
Hvis en gravid bliver smittet med lussingesyge kan det være problematisk for det ufødte barn, som kan udvikle blodmangel. Derfor er man meget opmærksomme på, hvorvidt gravide får denne sygdom.
Måske har du allerede haft sygdommen - det er i hvert fald vigtigt at du får dette undersøgt. Har du haft sygdommen, vil du ikke kunne få den igen.
Du kan have haft den som barn eller du kan have haft den som voksen, evt. smittet af dine øvrige børn - hos børn og voksne viser det sig ofte som feber og røde kinder (deraf navnet lussingesyge). Det er en helt almindelig sygdom som kun er problematisk for det ufødte barn - men også meget problematisk.
Hvis et af dine børn får sygdommen, så vil der være 50% risiko for at du bliver smittet. Hvis der er smitte i institutionen, vil der være 25% risiko for at du smittes og derfor anbefales det normalt at den gravide så vidt muligt ikke opholder sig i institutionen - men det er jo svært, når man har børn der går der, som også kan tage smitten med hjem ...
Hvis det viser sig, at du ikke har haft sygdommen, så kan man tage blodprøver på dig indtil du skal føde, for hele tiden at holde øje med om du bliver smittet og så kan man derved holde øje med det ufødte barn og sætte ind med evt. behandling, hvis det er nødvendigt.
Jeg synes derfor du skal kontakte jeres læge for i første omgang at få konstateret hvorvidt du har haft sygdomme eller ej. Hvis du har haft den, kan du tage det roligt, hvis du ikke har haft den, så må du sammen med lægen vurdere om I skal holde jer hjemme de næste par uger eller om du kan sende dine børn i institution ...
Det er så vidt jeg ved sjældent at spædbørn smittes med lussingesyge, så risikoen for det lille barn er ikke så stor, når først barnet er født :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og glæder mig til at høre, hvad det er for en lille størrelse I får :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske