Svar: Lussingesyge

10. august 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære MTT

Dejligt at graviditeten skrider stille og roligt fremad - det lyder som om at du har det godt og at I rigtig er begyndt at glæde jer :)

Hvis en gravid bliver smittet med lussingesyge kan det være problematisk for det ufødte barn, som kan udvikle blodmangel. Derfor er man meget opmærksomme på, hvorvidt gravide får denne sygdom.

Måske har du allerede haft sygdommen - det er i hvert fald vigtigt at du får dette undersøgt. Har du haft sygdommen, vil du ikke kunne få den igen.

Du kan have haft den som barn eller du kan have haft den som voksen, evt. smittet af dine øvrige børn - hos børn og voksne viser det sig ofte som feber og røde kinder (deraf navnet lussingesyge). Det er en helt almindelig sygdom som kun er problematisk for det ufødte barn - men også meget problematisk.

Hvis et af dine børn får sygdommen, så vil der være 50% risiko for at du bliver smittet. Hvis der er smitte i institutionen, vil der være 25% risiko for at du smittes og derfor anbefales det normalt at den gravide så ...

Annonce

... vidt muligt ikke opholder sig i institutionen - men det er jo svært, når man har børn der går der, som også kan tage smitten med hjem ...

Hvis det viser sig, at du ikke har haft sygdommen, så kan man tage blodprøver på dig indtil du skal føde, for hele tiden at holde øje med om du bliver smittet og så kan man derved holde øje med det ufødte barn og sætte ind med evt. behandling, hvis det er nødvendigt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg synes derfor du skal kontakte jeres læge for i første omgang at få konstateret hvorvidt du har haft sygdomme eller ej. Hvis du har haft den, kan du tage det roligt, hvis du ikke har haft den, så må du sammen med lægen vurdere om I skal holde jer hjemme de næste par uger eller om du kan sende dine børn i institution ...

Det er så vidt jeg ved sjældent at spædbørn smittes med lussingesyge, så risikoen for det lille barn er ikke så stor, når først barnet er født :)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og glæder mig til at høre, hvad det er for en lille størrelse I får :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla