Svar: Fiskeolietabletter og fisk i graviditeten - er det ok?
21. juni 2011
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at graviditeten skrider stille og roligt fremad, din kvalme er ved at aftage og det lyder som om at du har det godt - dejligt :)
Det anbefales at spise frisk frisk frem for tilskud af fiskeolie. Det skyldes at vi, når vi spiser frisk fisk ud over at få de sunde Omega-3 fedtsyrer, også får vigtige vitaminer og mineraler som f.eks. D-vitamin, Jod og Selen. Disse ting er normalt fjernet fra fiskeolien, når man spiser fiskeolie, så er det "ren olie" man får og altså kun fedtsyrerne.
Men hvis man slet ikke spiser fisk, eller kun spiser lidt fisk fisk, så kan det være udmærket at overveje et fiskeolie tilskud. Det anbefales så her at man supplerer med en multivitaminpille ved siden af. Der er ikke problemer med A-vitamin via fiskeolie kapslerne du tager.
Fisk: Det anbefales at gravide undgår at spise større mængder af rovfiskene tun, rokke, helleflynder, oliefisk/smørfisk, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart. Man kan dog uden problemer spise mindre end 100 g af de nævnte fisk pr. uge og man kan også spise tun på dåse.
A-vitamin og lever: Det anbefales at gravide undgår store mængder A-vitamin, da det kan skade barnet. Undgå derfor lever og paté, der indeholder meget A-vitamin. Almindelig leverpostej kan man godt spise.
Indtag af fisk i graviditet ammeperiode er vigtigt. The World Assocaiation of Perinatal Medicin og The Early Nutrition Academy and Child Health Foundation kom i 2008 frem med, at et tilstrækkeligt indtag af langkædede flerumættede fedtsyrer under graviditet blandt andet kan mindske risikoen for fortidlig fødsel. De anbefaler derfor at gravide (og også ammende) indtager 200mg DHA (dokosahenxaensyre) dagligt.
Sundhedsstyrelsen og fødevarestyrelsen anbefaler at man som gravid og ammende spiser fisk 2 gange om ugen til dit hovedmåltid. Eller en gang om ugen til dit hovedmåltid og næsten hver dag som pålæg.
Fisk er vigtigt og hvis du kan spise fisk er det godt. I løbet af en uge skal du have 200-300 g fisk og frisk fisk er bedre end fiskeolie. Du skal huske på at al type fisk tæller med. Det tæller f.eks. også med, hvis du spiser makrel, tun, torskerogn eller lignende som du kan købe på dåse eller som mousse eller lignende. Rejer, muslinger, krabber, blæksprutter osv. tæller også med. Det er ikke kun et spørgsmål om at spise hele fisk.
Du må gerne spise både havtaske og laks. Det laks du kan købe i supermarkederne eller hos fiskehandleren er ofte opdrætslaks og det kan du roligt spise rigeligt af.
Hvis det er meget svært for dig at indtage fisk, så er det fint at intage fiskeolie i stedet :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske