Svar: Fiskeolietabletter og fisk i graviditeten - er det ok?

21. juni 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Det lyder som om at graviditeten skrider stille og roligt fremad, din kvalme er ved at aftage og det lyder som om at du har det godt - dejligt :)

Det anbefales at spise frisk frisk frem for tilskud af fiskeolie. Det skyldes at vi, når vi spiser frisk fisk ud over at få de sunde Omega-3 fedtsyrer, også får vigtige vitaminer og mineraler som f.eks. D-vitamin, Jod og Selen. Disse ting er normalt fjernet fra fiskeolien, når man spiser fiskeolie, så er det "ren olie" man får og altså kun fedtsyrerne.

Men hvis man slet ikke spiser fisk, eller kun spiser lidt fisk fisk, så kan det være udmærket at overveje et fiskeolie tilskud. Det anbefales så her at man supplerer med en multivitaminpille ved siden af. Der er ikke problemer med A-vitamin via fiskeolie kapslerne du tager.

Fisk: Det anbefales at gravide undgår at spise større mængder af rovfiskene tun, rokke, helleflynder, oliefisk/smørfisk, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart. Man kan dog uden problemer spise mindre end 100 g af de nævnte fisk pr. uge og man kan også spise tun på dåse.

A-vitamin og lever: Det anbefales at gravide undgår store mængder A-vitamin, da det kan skade barnet. Undgå derfor lever og paté, der indeholder meget A-vitamin. Almindelig leverpostej kan man godt spise.

Indtag af fisk i graviditet ammeperiode er ...

Annonce

... vigtigt. The World Assocaiation of Perinatal Medicin og The Early Nutrition Academy and Child Health Foundation kom i 2008 frem med, at et tilstrækkeligt indtag af langkædede flerumættede fedtsyrer under graviditet blandt andet kan mindske risikoen for fortidlig fødsel. De anbefaler derfor at gravide (og også ammende) indtager 200mg DHA (dokosahenxaensyre) dagligt.

Sundhedsstyrelsen og fødevarestyrelsen anbefaler at man som gravid og ammende spiser fisk 2 gange om ugen til dit hovedmåltid. Eller en gang om ugen til dit hovedmåltid og næsten hver dag som pålæg.

Fisk er vigtigt og hvis du kan spise fisk er det godt. I løbet af en uge skal du have 200-300 g fisk og frisk fisk er bedre end fiskeolie. Du skal huske på at al type fisk tæller med. Det tæller f.eks. også med, hvis du spiser makrel, tun, torskerogn eller lignende som du kan købe på dåse eller som mousse eller lignende. Rejer, muslinger, krabber, blæksprutter osv. tæller også med. Det er ikke kun et spørgsmål om at spise hele fisk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du må gerne spise både havtaske og laks. Det laks du kan købe i supermarkederne eller hos fiskehandleren er ofte opdrætslaks og det kan du roligt spise rigeligt af.

Hvis det er meget svært for dig at indtage fisk, så er det fint at intage fiskeolie i stedet :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor