Svar: Vægttab under graviditet
25. marts 2011
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Jeg synes du skal tale med din læge, jordemoder eller en fødselslæge omkring hvorvidt det vil være okay at du taber dig, når du er gravid. Det er vigtigt at dit barn får den næring det har brug for og at et evt. vægttab sker kontrolleret og ikke for hurtigt ...
Ud fra det du fortæller, så lyder det som om at du mærker efter og overvejer meget, hvordan du nu spiser, drikker og dyrker motion. Helt overordnet kan man vel sige, at hvis vægttabet sker ved en sund kostomlægning og passende motion, så burde det ikke være usundt for barnet. Barnet har jo også brug for at du bruger dig selv fysisk (altså laver motion, der er passende for gravide) og at du spiser sundt og varieret.
MEN overvægtig lyder det altså ikke som om at du er ... Man betegnes som normalvægtig, når man har en BMI på mellem 18,5 og 24,9 og jeg synes man skal være påpasselig med at gå på kur, når man ikke er overvægtig og når man er gravid.
Det anbefales normalt at man undgår vægttab i graviditeten, også hos meget overvægtige. Hvis man er meget overvægtig, anbefales i stedet at man forsøger at holde vægten, så vægtøgningen ikke bliver for stor under graviditeten og man henvises her til diætist.
Det er også sådan at graviditeter ikke ligner hinanden. Det kan godt være at du i denne graviditet naturligt vil tage mere på i starten og mindre til sidst - hvor det måske har været anderledes sidste gang. Det vil også ofte være sådan, at man bliver hurtigere stor, at livmoderen synes stor meget hurtigt, jo flere børn man har født, simpelthen fordi den har været udspilet før.
Jeg kan desværre ikke sige, hvad man vil råde dig til, men synes du skal drøfte det med din læge eller jordemoder :)
Og du må gerne give mig en tilbagemelding omkring, hvad besked og råd du får, så jeg og andre også kan blive lidt klogere :) Tak!
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske