Svar: Vægttab under graviditet

25. marts 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Jeg synes du skal tale med din læge, jordemoder eller en fødselslæge omkring hvorvidt det vil være okay at du taber dig, når du er gravid. Det er vigtigt at dit barn får den næring det har brug for og at et evt. vægttab sker kontrolleret og ikke for hurtigt ...

Ud fra det du fortæller, så lyder det som om at du mærker efter og overvejer meget, hvordan du nu spiser, drikker og dyrker motion. Helt overordnet kan man vel sige, at hvis vægttabet sker ved en sund kostomlægning og passende motion, så burde det ikke være usundt for barnet. Barnet har jo også brug for at du bruger dig selv fysisk (altså laver motion, der er passende for gravide) og at du spiser sundt og varieret.

MEN overvægtig lyder det altså ikke som om at du er ... Man betegnes som normalvægtig, når man har en BMI på mellem 18,5 og 24,9 og jeg synes man skal være påpasselig med at gå på kur, når man ikke er overvægtig og når man er ...

Annonce

... gravid.

Det anbefales normalt at man undgår vægttab i graviditeten, også hos meget overvægtige. Hvis man er meget overvægtig, anbefales i stedet at man forsøger at holde vægten, så vægtøgningen ikke bliver for stor under graviditeten og man henvises her til diætist.

Det er også sådan at graviditeter ikke ligner hinanden. Det kan godt være at du i denne graviditet naturligt vil tage mere på i starten og mindre til sidst - hvor det måske har været anderledes sidste gang. Det vil også ofte være sådan, at man bliver hurtigere stor, at livmoderen synes stor meget hurtigt, jo flere børn man har født, simpelthen fordi den har været udspilet før.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan desværre ikke sige, hvad man vil råde dig til, men synes du skal drøfte det med din læge eller jordemoder :)

Og du må gerne give mig en tilbagemelding omkring, hvad besked og råd du får, så jeg og andre også kan blive lidt klogere :) Tak!

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre