Svar: Grøn afføring og gravid
19. marts 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Pernille
Mit umiddelbare bud er at du måske har fået en infektion, der er mange vira i luften i øjeblikket og du kan sagtens have fået et eller andet, som har slået din mave i stykker. Du fortæller at din appetit også har været nedsat og det kan naturligvis hænge sammen med dette.
Men det kan også handle om at du måske har spist noget du ikke plejer, måske har du spist spinat, grønkål eller meget krydret mad, der har ændret din bakterieflora i tarmen eller simpelthen farvet afføringen mere grøn. Jeg har også hørt at slik kan også være farvet med kunstigt farve, som kan gøre at afføringen tager farve derefter ...
Jerntilskud, som gravide skal tage kan også gøre at afføringen bliver mere grøn.
Så længe du ikke har feber eller virker utilpas, så vil jeg formode at det går over igen. Får du det dårligt, så skal du naturligvis kontakte din læge. Du må naturligvis også gerne ringe og tale med din læge, og lige drøfte hvordan du har det, så du bliver beroliget :)
Du kan spise A38, cultura og lignende surmælksprodukter for at få stabiliseret din tarmflora lidt igen, du kan også tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant at tage en kur med mælkesyrebakterier og om det vil være okay, når du er gravid :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske