Svar: Graviditet - sove på venstre side.

3. marts 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Charlotte

Dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at graviditeten skrider stille og roligt frem. I forhold til dit spørgsmål i dag, så er jeg jo ikke jordemoder, og jeg synes naturligvis at du også skal drøfte det med hende ... :)

Generelt gælder dog, at du skal sove, som du har det bedst. Det er meget fint at sove på siden, når man er gravid, fordi blodet lettere løber tilbage til hjertet, når du sover på denne måde og de fleste trækker også vejret godt, når de sover på siden. Dertil kommer at jo længere hen du kommer i graviditeten, jo tungere bliver maven og når du ligger på siden, vil det ofte være en rigtig god idé at komme en pude mellem benene og evt. dynen lidt ind under maven, så du ligger godt og føler dig afslappet. Du kan altså give din krop bedre støtte med puder, når du sover på siden. ...

Annonce

...

Jeg synes du skal lægge dig på den side, hvor du har det bedst med at sove. Der er ingen idé i at ligge på en bestemt side og føle at luften ikke kan komme godt nok ned - hvis du panikker og ikke slapper af, så er det naturligvis ikke godt for nogen af jer, så læg dig, som du finder bedst ro.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til at sove på ryggen, så er det rigtigt, at det på sigt nok også bliver lidt besværligt for dig, fordi maven bliver større. Det kan også være svært at trække vejret sufficient, når man ligger på ryggen - du kan her måske finde glæde ved at komme en pude ind under dine ben og også have en god hovedpude.

Og igen så tænker jeg, at du naturligt vil og skal lægge dig i den stilling, hvor du føler dig bedst tilpas. Jo bedre du har det, jo bedre har dit barn det også :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor