Svar: Graviditet - sove på venstre side.
3. marts 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Charlotte
Dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at graviditeten skrider stille og roligt frem. I forhold til dit spørgsmål i dag, så er jeg jo ikke jordemoder, og jeg synes naturligvis at du også skal drøfte det med hende ... :)
Generelt gælder dog, at du skal sove, som du har det bedst. Det er meget fint at sove på siden, når man er gravid, fordi blodet lettere løber tilbage til hjertet, når du sover på denne måde og de fleste trækker også vejret godt, når de sover på siden. Dertil kommer at jo længere hen du kommer i graviditeten, jo tungere bliver maven og når du ligger på siden, vil det ofte være en rigtig god idé at komme en pude mellem benene og evt. dynen lidt ind under maven, så du ligger godt og føler dig afslappet. Du kan altså give din krop bedre støtte med puder, når du sover på siden. ...
...
Jeg synes du skal lægge dig på den side, hvor du har det bedst med at sove. Der er ingen idé i at ligge på en bestemt side og føle at luften ikke kan komme godt nok ned - hvis du panikker og ikke slapper af, så er det naturligvis ikke godt for nogen af jer, så læg dig, som du finder bedst ro.
Med hensyn til at sove på ryggen, så er det rigtigt, at det på sigt nok også bliver lidt besværligt for dig, fordi maven bliver større. Det kan også være svært at trække vejret sufficient, når man ligger på ryggen - du kan her måske finde glæde ved at komme en pude ind under dine ben og også have en god hovedpude.
Og igen så tænker jeg, at du naturligt vil og skal lægge dig i den stilling, hvor du føler dig bedst tilpas. Jo bedre du har det, jo bedre har dit barn det også :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske