Svar: Igangsættelse

26. februar 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Pernille

Nu er jeg jo ikke jordemoder, så det er begrænset, hvor meget jeg kan svare dig på dine spørgsmål. Jeg vil derfor anbefale dig at drøfte det med din jordemoder eller læge :)

Men jeg kan fortælle dig hvad jeg ved omkring igangsættelse af fødsler :)

Man kan sætte fødslen igang på flere måder - enten med stikpille, ved at sprænge hinder eller med drop.

Der kan være flere årsager til at sætte en fødsel igang og som udgangspunkt skal du følge lægernes råd. Hvis de mener, at det vil være bedst for dig og dit barn at fødslen sættes igang, så er der grund til dette.

Der er dog altid risiko ved at sætte en fødsel igang og nogle gange betyder det, at det bliver nødvendigt med vestimulerende drop. Det kan også betyde at fødslen trækker længere ud og ofte vil man også monitorere (overvåge) barnet og barnets hjertelyd undervejs. Simpelthen fordi man jo et eller andet sted griber ind i "naturens orden" .. Når det er sagt, er der jo en grund til at mange flere børn og mødre overlever idag :)

Hvis man giver en stikpille, så er det meningen ...

Annonce

... at den skal modne livmoderen - faktisk er det et vagitorie man giver, det vil sige en stikpille i skeden. Der går her nogle timer og så vil man ofte begynde at få lidt menstruationslignende smerter.

Hvis livmoderen har åbnet sig og man egentlig er parat til at føde så vil man nogle gange lave hindesprængning. Når man sprænger hinder, så går der ofte en del af vandet, barnets hoved kommer til at presse ned og det stimulere til vedannelse. Virker dette ikke, vil man give vestimulerende drop for at få fødslen igang...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis man får en stikpille i skeden, så tager det ofte tid for den at virke og i denne periode kan man ofte gå hjem. Der er derfor ikke gurnd til at komme på fødegangen. Når man får sprængt hinder og får lagt vestimulerende drop, så vil dette ofte foregå på fødegangen, men kan sandsynligvis også foregå på svangreafsnittet som du har fået at vide. Jeg vil formode at det afhænger helt af hvordan du respondere på den igangsættelse du er igang med og hvor hurtigt de skønner det vil gå ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder