Svar: Igangsættelse
26. februar 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Pernille
Nu er jeg jo ikke jordemoder, så det er begrænset, hvor meget jeg kan svare dig på dine spørgsmål. Jeg vil derfor anbefale dig at drøfte det med din jordemoder eller læge :)
Men jeg kan fortælle dig hvad jeg ved omkring igangsættelse af fødsler :)
Man kan sætte fødslen igang på flere måder - enten med stikpille, ved at sprænge hinder eller med drop.
Der kan være flere årsager til at sætte en fødsel igang og som udgangspunkt skal du følge lægernes råd. Hvis de mener, at det vil være bedst for dig og dit barn at fødslen sættes igang, så er der grund til dette.
Der er dog altid risiko ved at sætte en fødsel igang og nogle gange betyder det, at det bliver nødvendigt med vestimulerende drop. Det kan også betyde at fødslen trækker længere ud og ofte vil man også monitorere (overvåge) barnet og barnets hjertelyd undervejs. Simpelthen fordi man jo et eller andet sted griber ind i "naturens orden" .. Når det er sagt, er der jo en grund til at mange flere børn og mødre overlever idag :)
Hvis man giver en stikpille, så er det meningen at den skal modne livmoderen - faktisk er det et vagitorie man giver, det vil sige en stikpille i skeden. Der går her nogle timer og så vil man ofte begynde at få lidt menstruationslignende smerter.
Hvis livmoderen har åbnet sig og man egentlig er parat til at føde så vil man nogle gange lave hindesprængning. Når man sprænger hinder, så går der ofte en del af vandet, barnets hoved kommer til at presse ned og det stimulere til vedannelse. Virker dette ikke, vil man give vestimulerende drop for at få fødslen igang...
Hvis man får en stikpille i skeden, så tager det ofte tid for den at virke og i denne periode kan man ofte gå hjem. Der er derfor ikke gurnd til at komme på fødegangen. Når man får sprængt hinder og får lagt vestimulerende drop, så vil dette ofte foregå på fødegangen, men kan sandsynligvis også foregå på svangreafsnittet som du har fået at vide. Jeg vil formode at det afhænger helt af hvordan du respondere på den igangsættelse du er igang med og hvor hurtigt de skønner det vil gå ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske