Svar: Ømt bryst - 0 mdr.

14. januar 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Pernille

Det er helt normalt at få brystspændinger og ondt i brysterne, når man er gravid. Det er faktisk vigtigt for amningen, at brystet ændrer sig og du vil naturligt kunne mærke små og ømme hævelser, rundt omkring i brystet. Det er mælkekirtlerne. Brysterne vil også ændre størrelse og huden og brystvorten vil også se anderledes ud :)

Allerede nu i graviditeten begynder du at danne råmælk, som er klar til når barnet fødes. Det er ikke store mængder, men det dannes og der er præcis nok til at dække dit barns behov de første dage. Nogle kvinder oplever at de allerede fra 16. graviditetsuge kan klemme råmælk ud af brysterne, andre mærker det ikke - men det er der. Hvorvidt man fornemmer at have råmælk i graviditeten eller ej, siger ikke noget om hvorvidt man er "god til at lave mælk", når barnet er født.

Det er en rigtig god idé at du (eller din mand) massere dit bryst, når du oplever at det gør ondt. Og det er netop tegn på at ...

Annonce

... der er en mælkekirtel som generer, når du kan mærke at massagen hjælper. Du kan masserer brystet blidt, når du f.eks. er i bad eller du kan lægge dig på ryggen i dobbeltsengen, så brysterne (og du selv) er helt afslappet og så lade din mand massere dem, evt. med lidt olie eller creme og i små cirkelbevægelser. Det kan hjælpe :)

Mælkekirtler er der rigtig mange af og de sidder i hele brystet, både under brystet, på ydersiden af brystet, op mod armhulen, oven på brystet og ind mod kavalergangen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal være opmærksom på ikke at bruge en BH som strammer. Det er en god idé at bruge en BH som støtter dit bryst rigtig godt, vælg gerne en BH af bomuld og også gerne en BH uden bøjle. Det kan f.eks. godt være en bøjle, som generer og presser ind i brystet, så du får ondt, hvor du beskriver ..:)

Hvis du er urolig, skal du naturligvis altid kontakte din læge.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder