Svar: Ømt bryst - 0 mdr.
14. januar 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Pernille
Det er helt normalt at få brystspændinger og ondt i brysterne, når man er gravid. Det er faktisk vigtigt for amningen, at brystet ændrer sig og du vil naturligt kunne mærke små og ømme hævelser, rundt omkring i brystet. Det er mælkekirtlerne. Brysterne vil også ændre størrelse og huden og brystvorten vil også se anderledes ud :)
Allerede nu i graviditeten begynder du at danne råmælk, som er klar til når barnet fødes. Det er ikke store mængder, men det dannes og der er præcis nok til at dække dit barns behov de første dage. Nogle kvinder oplever at de allerede fra 16. graviditetsuge kan klemme råmælk ud af brysterne, andre mærker det ikke - men det er der. Hvorvidt man fornemmer at have råmælk i graviditeten eller ej, siger ikke noget om hvorvidt man er "god til at lave mælk", når barnet er født.
Det er en rigtig god idé at du (eller din mand) massere dit bryst, når du oplever at det gør ondt. Og det er netop tegn på at der er en mælkekirtel som generer, når du kan mærke at massagen hjælper. Du kan masserer brystet blidt, når du f.eks. er i bad eller du kan lægge dig på ryggen i dobbeltsengen, så brysterne (og du selv) er helt afslappet og så lade din mand massere dem, evt. med lidt olie eller creme og i små cirkelbevægelser. Det kan hjælpe :)
Mælkekirtler er der rigtig mange af og de sidder i hele brystet, både under brystet, på ydersiden af brystet, op mod armhulen, oven på brystet og ind mod kavalergangen.
Du skal være opmærksom på ikke at bruge en BH som strammer. Det er en god idé at bruge en BH som støtter dit bryst rigtig godt, vælg gerne en BH af bomuld og også gerne en BH uden bøjle. Det kan f.eks. godt være en bøjle, som generer og presser ind i brystet, så du får ondt, hvor du beskriver ..:)
Hvis du er urolig, skal du naturligvis altid kontakte din læge.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske