Svar: Måske to?
1. januar 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Pernille
Det er hørt før, at man kun har set en baby ved scanning, hvor det så alligevel viste sig at der var to ... men når du er blevet scannet to gange og man kun har set en, - ja så vil det være meget usandsynligt, hvis der er to ... udelukkes kan det dog ikke.
Du har tidligere fået konstateret meget stort symfysemål og det kan faktisk godt være tegn på at man venter tvillinger. Dette sammenholdt med at du nu føler at du mærker liv og spark flere steder, synes jeg er relevant at drøfte med lægen. Du har også været gravid flere gange før og ved derfor hvordan det føles når baby sparker ... Jeg synes faktisk du skal prøve at tale med jeres læge om den fornemmelse du har - tænk hvis der er to, mon ikke du kan få en ekstra scanning for at afklare dette?
Derudover tænker jeg at baby jo også kan slå kolbøtter og trille godt omkring derinde. Der er god plads til den endnu og det udnytter den naturligt, så når du mærker spark flere steder, så kan det skyldes at den leger cirkus-akrobat :)
Med hensyn til størrelse, så mener jeg at barnet i uge 26-27 vejer mellem 750-1000g og måler ca. 35 cm i længden ...
For en sikkerhedsskyld - prøv lige at tale med din læge igen og rigtig meget held og lykke. Er spændt på at høre, om din fornemmelse holder stik :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske