Svar: Anden gangs fødende

16. november 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Lea

Som udgangspunkt vil læger og jordemødre se på hvordan din nuværende graviditet og fødsel forløber. Hvis det hele er forløbet normalt og uden problemer, hvis du har det godt og det nyfødte barn har det godt og er sund og rask, så vil du sandsynligvis skulle føde ambulant. Det vil sige, at du bliver udskrevet direkte fra fødegangen ca. 4 timer efter fødslen.

Sker dette, vil du dagen efter fødslen tale med en jordemoder og hvis du har behov for det, vil hun tilbyde jer at I enten kan komme på besøg på afdelingen eller I kan få et hjemmebesøg - inden sundhedsplejersken kommer første gang.

Hvis du er meget urolig for din fødsel denne gang, hvis du har brug for ekstra støtte til at få amningen til at køre eller andet, så skal du naturligvis give udtryk for dette allerede nu. Det vil være helt relevant at du taler med din jordemoder omkring dine ønsker og hvordan I så kan planlægge jer ud af dette. Du er nødt til at være åben og ærlig og sige hvordan du har det - så kan det også blive skrevet i din journal og ...

Annonce

... så man kan tage de hensyn der er behov for, når du føder næste gang :)

Det vil være anderledes for dig at føde normalt, - det er naturligt noget andet end at føde ved kejsersnit. Selvom det gør ondt at føde og selvom du kan briste i mellemgulvet i forbindelse med fødslen og derfor naturligt vil være noget øm i underlivet efter en vaginal fødsel, så vil de fleste der føder vaginalt være betydeligt mere mobile og selvhjulpne end de mødre der føder ved kejsersnit. Især når man har fået lavet akut kejsersnit som du har prøvet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor kan du ikke sammenligne din første fødsel med den næste, for det vil være to vidt forskellige forløb og du vil sandsynligvis have det noget bedre denne gang. Måske vil du ligefrem gerne hjem, når du har født og kan slet ikke selv se grund til at være indlagt ... :)

Viser det sig så at du har brug for at være indlagt et par dage, så er det naturligvis også helt okay - men tal med din jordemoder om det, så du er helt tryg ved situationen og ved de muligheder der er.

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie