Svar: Anden gangs fødende
16. november 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Lea
Som udgangspunkt vil læger og jordemødre se på hvordan din nuværende graviditet og fødsel forløber. Hvis det hele er forløbet normalt og uden problemer, hvis du har det godt og det nyfødte barn har det godt og er sund og rask, så vil du sandsynligvis skulle føde ambulant. Det vil sige, at du bliver udskrevet direkte fra fødegangen ca. 4 timer efter fødslen.
Sker dette, vil du dagen efter fødslen tale med en jordemoder og hvis du har behov for det, vil hun tilbyde jer at I enten kan komme på besøg på afdelingen eller I kan få et hjemmebesøg - inden sundhedsplejersken kommer første gang.
Hvis du er meget urolig for din fødsel denne gang, hvis du har brug for ekstra støtte til at få amningen til at køre eller andet, så skal du naturligvis give udtryk for dette allerede nu. Det vil være helt relevant at du taler med din jordemoder omkring dine ønsker og hvordan I så kan planlægge jer ud af dette. Du er nødt til at være åben og ærlig og sige hvordan du har det - så kan det også blive skrevet i din journal og så man kan tage de hensyn der er behov for, når du føder næste gang :)
Det vil være anderledes for dig at føde normalt, - det er naturligt noget andet end at føde ved kejsersnit. Selvom det gør ondt at føde og selvom du kan briste i mellemgulvet i forbindelse med fødslen og derfor naturligt vil være noget øm i underlivet efter en vaginal fødsel, så vil de fleste der føder vaginalt være betydeligt mere mobile og selvhjulpne end de mødre der føder ved kejsersnit. Især når man har fået lavet akut kejsersnit som du har prøvet.
Derfor kan du ikke sammenligne din første fødsel med den næste, for det vil være to vidt forskellige forløb og du vil sandsynligvis have det noget bedre denne gang. Måske vil du ligefrem gerne hjem, når du har født og kan slet ikke selv se grund til at være indlagt ... :)
Viser det sig så at du har brug for at være indlagt et par dage, så er det naturligvis også helt okay - men tal med din jordemoder om det, så du er helt tryg ved situationen og ved de muligheder der er.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske