Svar: Nervøs for om min baby er okay

8. november 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære bekymrede mor

De fleste flergangsfødende vil mærke liv hurtigere end første gang og det skyldes sandsynligvis, at man ved, hvad det er man skal mærke efter, man kender fornemmelsen og bliver derfor ikke så meget i tvivl om, hvorvidt det er "luft i maven" eller barnet der sparker :)

Man siger normalt at man fra uge 20 skal mærke liv. Det vil føles som små bobler nederst i maven og boblerne vil blive tydeligere og tydeligere.

Fra uge 24 skal man mærke liv dagligt og bevægelserne vil virke kraftigere og kraftigere. Ofte vil man kunne mærke at barnet sparker på bestemte tider af døgnet.

Man vil her også mærke at barnet vender sig, nogle gange kan det føles som om at barnet ligger mere i den ene side af livmoderen end i den anden side og man vil også nogle gange kunne fornemme at barnet drejer sig rundt.

Man vil normalt bedst kunne mærke barnets bevægelser, når man selv er i ro og det er ikke unormalt at ...

Annonce

... gravide føler at barnet er ekstra aktivt når den gravide f.eks. lægger sig til at sove.

Det er rigtig godt at du skal scannes, så I kan se at alt er som det skal være og jeg kan godt forstå at du glæder dig.

Prøv ellers at lægge dig ned og slap af. Læg dig på ryggen, hold dine hænder på livmoderen og træk vejret stille og roligt. Grunden til at du ikke mærker så meget til den lille i maven endnu, kan godt være fordi du er optaget af andre ting og jo har en storebror du også skal tage dig af.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Prøv at få barnet til at bevæge sig ved at puffe lidt blidt til maven imens du ligger ned. Prøv også at lade din mand ligge ved siden af dig med hænderne på din mave og se om hans lidt større, varme og beroligende hænder, kan gøre at I pludselig mærker noget begge to ...

Prøv også at drikke et stort glas isvand og se om det kan give lidt 'ekstra bobler' i maven.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!