Svar: Nervøs for om min baby er okay
8. november 2010
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede mor
De fleste flergangsfødende vil mærke liv hurtigere end første gang og det skyldes sandsynligvis, at man ved, hvad det er man skal mærke efter, man kender fornemmelsen og bliver derfor ikke så meget i tvivl om, hvorvidt det er "luft i maven" eller barnet der sparker :)
Man siger normalt at man fra uge 20 skal mærke liv. Det vil føles som små bobler nederst i maven og boblerne vil blive tydeligere og tydeligere.
Fra uge 24 skal man mærke liv dagligt og bevægelserne vil virke kraftigere og kraftigere. Ofte vil man kunne mærke at barnet sparker på bestemte tider af døgnet.
Man vil her også mærke at barnet vender sig, nogle gange kan det føles som om at barnet ligger mere i den ene side af livmoderen end i den anden side og man vil også nogle gange kunne fornemme at barnet drejer sig rundt.
Man vil normalt bedst kunne mærke barnets bevægelser, når man selv er i ro og det er ikke unormalt at gravide føler at barnet er ekstra aktivt når den gravide f.eks. lægger sig til at sove.
Det er rigtig godt at du skal scannes, så I kan se at alt er som det skal være og jeg kan godt forstå at du glæder dig.
Prøv ellers at lægge dig ned og slap af. Læg dig på ryggen, hold dine hænder på livmoderen og træk vejret stille og roligt. Grunden til at du ikke mærker så meget til den lille i maven endnu, kan godt være fordi du er optaget af andre ting og jo har en storebror du også skal tage dig af.
Prøv at få barnet til at bevæge sig ved at puffe lidt blidt til maven imens du ligger ned. Prøv også at lade din mand ligge ved siden af dig med hænderne på din mave og se om hans lidt større, varme og beroligende hænder, kan gøre at I pludselig mærker noget begge to ...
Prøv også at drikke et stort glas isvand og se om det kan give lidt 'ekstra bobler' i maven.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske