Svar: Betydningen af kvindens alder

13. oktober 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære DM

Det er rigtig dejligt at I arbejder på at få en lille en mere og mon ikke det også skal lykkes igen :)

Lidt statistik:

Et ungt par, hvor kvinden er 25 år, vil have 25-30 procent chance for at opnå graviditet hver måned, de er sammen.

En kvinde der er 35 år, vil have 15 procent chance hver måned og det er altså halveret på de ca ti år der er gået.

Når kvinden er 40-45 år, vil chancen for graviditet være 2-5 procent og der er altså ingen tvivl om at jo ældre man bliver, jo sværere er det statistisk set også at blive gravid.

Hos sunde, raske og normalt frugtbare par i alderen 25-35 ...

Annonce

... år vil 85% normalt have opnået den ønskede graviditet indenfor 12 måneder og godt 90 procent indenfor 24 måneder. Så selvom det lykkes for nogen, at blive gravide meget hurtigt, så vil det for andre tage længere tid og tålmodighed er en god ting :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du bliver gravid når du har ægløsning og da sædceller kan holde sig parate i livmoderen, er det ganske fornuftigt at du elsker med din mand et par dage op til ægløsningen og når ægløsningstesten viser positivt :) Det helt optimale tidspunkt at have samleje på er dagen før eller selve dagen, hvor ægløsningen finder sted.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder